Τρίτη 30 Μαρτίου 2010

Επιστολή ΣΜΕΧΑ προς το Υπουργείο Οικονομικών

Προς
Τον υπουργό Οικονομικών, κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου
Τον υφυπουργό Οικονομικών, κ. Φίλιππο Σαχινίδη

Κοινοποίηση:
- Πρωθυπουργό, κ. Γιώργο Παπανδρέου
- Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, κ. Θεόδωρο Πάγκαλο
- Υφυπουργό Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Μάρκο
Μπόλαρη
- Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Μιχάλη Καρχιμάκη
- κ. Δημήτρη Γεωργακόπουλο, Γενικό Γραμματέα Φορολογικών &
Τελωνειακών Θεμάτων
- κ. Ηλία Πλασκοβίτη, Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Οικονομικών

- Βουλευτές
κ. Χρήστο Αηδόνη,
κ. Παναγιώτη Ρήγα,
κ. Δημήτρη Τσιρώνη,
κ. Ευάγγελο Παπαχρήστο,
κ. Ιωάννη Αμοιρίδη

Αξιότιμοι κύριοι,

(1) Η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε προσπαθήσει προ τριετίας (το 2008)
να επιβάλει φόρο υπεραξίας στα κέρδη από μετοχές. Βέβαια ποτέ δεν
εφαρμόστηκε γιατί ήταν τεχνικά ανεφάρμοστος και ο ΣΜΕΧΑ το είχε
επισημάνει από την πρώτη στιγμή. Στην επιβολή του φόρου υπεραξίας
είχαν αντιδράσει έντονα και πολύ σωστά οι σημερινοί υφυπουργοί κκ.
Μιχάλης Καρχιμάκης και Μάρκος Μπόλαρης καθώς και οι βουλευτές
κκ. Χρήστος Αηδόνης, Παναγιώτης Ρήγας, Δημήτρης Τσιρώνης,
Ευάγγελος Παπαχρήστος και Ιωάννης Αμοιρίδης.
Υπενθυμίζουμε πως με ερώτηση στους τότε υπουργούς Οικονομίας και
Οικονομικών και Δικαιοσύνης έκαναν λόγο για «ρεσιτάλ κυβερνητικής
υποκρισίας». Ανέφεραν πως «ο φόρος υπεραξίας μετατρέπεται σε φόρο
μόνο για μικροεπενδυτές ενώ οι ισχυροί απολαμβάνουν ασυλίας μέσω
φορολογικών παραδείσων με την προστασία της διορισμένης διοίκησης
της ΕΤΕ». Έτσι χαρακτήριζαν το φόρο υπεραξίας που είχε επιβάλει η
προηγούμενη κυβέρνηση και που ποτέ δεν εφαρμόστηκε.
Επιπλέον έκαναν λόγο για φοροαποφυγή και ενδεχομένως ξέπλυμα
βρώμικου χρήματος από Έλληνες πελάτες της ΕΤΕ μέσω γνωστού
φορολογικού «παραδείσου» όπου εμφανιζόταν να διευκολύνει η
διορισμένη από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Διοίκηση της
Τράπεζας. Η Εθνική Τράπεζα δίνει τη δυνατότητα σε Έλληνες
οικονομικά ισχυρούς πελάτες της να ανοίγουν λογαριασμούς στη Νήσο
Γκέρνσεϊ της Μάγχης, γνωστό διεθνή φορολογικό παράδεισο και να
εκτελούν πλήθος χρηματοοικονομικών συναλλαγών, σε καθεστώς
αυστηρού τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου, δηλαδή σε καθεστώς
μυστικότητας! Μάλιστα, η διοίκηση της Εθνικής, με τις «ευλογίες» του
υπουργείου Οικονομικών, εμφανίζεται να έχει ξεπεράσει κάθε όριο
θρασύτητας στην παροχή υπηρεσιών… φοροαποφυγής, δεδομένου ότι τις
διαφημίζει πλέον ανοικτά σε Έλληνες πελάτες της, μέσω της επίσημης
ιστοσελίδας της, όπου δίνει στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση και
τηλέφωνα) καθ’ όλα… ελληνικά, για υπηρεσίες που παρέχονται από
θυγατρική της στο Γκέρνσεϊ.» Τα παραπάνω αναφέρονταν στη σχετική
ερώτηση που είχε κατατεθεί.
Τότε ρωτούσαν μεταξύ άλλων τον υπουργό Οικονομικών και τον υπουργό
Δικαιοσύνης:
«Πώς θα επιβληθεί με όρους φορολογικής Δικαιοσύνης ο φόρος
υπεραξίας στα εισοδήματα από χρηματιστηριακές συναλλαγές, όταν οι
μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες διευκολύνουν τους μεγάλους
κεφαλαιούχους για να τον αποφύγουν; Πάλι θα «πληρώσουν το
μάρμαρο» οι επενδυτές με μικρή οικονομική επιφάνεια και θα
αποφύγουν τις επιβαρύνσεις οι «μεγάλοι»;
Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει το Υπουργείο Οικονομικών για να
σταματήσει η «αιμορραγία» φορολογικών εσόδων με τη μέθοδο της
εξαγωγής κεφαλαίων σε φορολογικούς παραδείσους; Έχει εξετάσει
σοβαρά τα αυστηρά μέτρα που έχουν ληφθεί σε άλλες ανεπτυγμένες
χώρες (ΗΠΑ, Γερμανία, Βρετανία κ.α.);
Ποιο είναι το ύψος των κεφαλαίων που έχουν εξαχθεί στο φορολογικό
παράδεισο της Νήσου Γκέρνσεϊ μέσω της Εθνικής Τράπεζας και της
θυγατρικής εταιρείας-σφραγίδα που διατηρεί;»
Επιπλέον και ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Δραγασάκης είχε
καταθέσει ερώτηση στον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών για την
προσφορά από τράπεζες off shore τραπεζικών υπηρεσιών. Ανέφερε
σχετικά: «Ξένες τράπεζες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (είτε
μέσω καταστήματος, είτε μέσω αντιπροσωπείας) αλλά και ελληνικές
τράπεζες που έχουν ιδρύσει υποκαταστήματα σε περιοχές που έχουν
χαρακτηριστεί από τον ΟΟΣΑ και το ΔΝΤ ως «φορολογικοί παράδεισοι»,
προσφέρουν σε μόνιμους κατοίκους Ελλάδος, σειρά offshore τραπεζικών
υπηρεσιών. Σύμφωνα με τις πληροφορίες αυτές οι ελληνικές Τράπεζες,
με ηλεκτρονικές πλατφόρμες, κάνουν «booking» στο εξωτερικό και
εξυπηρέτηση είτε από την Ελλάδα είτε απ’ ευθείας από την αλλοδαπή.
Συχνά δε, η πρακτική αυτή διαφημίζεται και στους διαδικτυακούς
τόπους (internet sites) των εν λόγω τραπεζών».
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι προς την κατεύθυνση της
ισχυροποίησης των τραπεζικών ιδρυμάτων του εξωτερικού, της φυγής
κεφαλαίων από το εσωτερικό, της απομάκρυνσης των βραχυπρόθεσμων
επενδυτών (traders) από το χρηματιστήριο και
θα οδηγήσουν στο κλείσιμο ή θα μειώσουν δραματικά τις εργασίες των
χρηματιστηριακών εταιρειών, με αποτέλεσμα την αύξηση της ανεργίας
και τη μείωση των εσόδων του Δημοσίου. Κύριο μέλημα του ΣΜΕΧΑ στην
παρούσα φάση είναι η ανάπτυξη της χώρας και η δικαιοσύνη μεταξύ
όλων των επενδυτών που δραστηριοποιούνται στο ΧΑ. Καλούμε όλους
τους αρμόδιους να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να σταθούν στο
πλευρό μας.
Ο φόρος για την υπεραξία πρέπει να καταργηθεί.

(2) Ο ΣΜΕΧΑ προτείνει -ως ύστατη αλλά δικαιότερη λύση- την
καθιέρωση φόρου υπεραξίας και υποαξίας ταυτοχρόνως, οποίος θα
υπολογίζεται μία φορά στο τέλος κάθε έτους και το συνολικό αποτέλεσμα
από χρηματιστηριακές συναλλαγές θα προστίθεται στο εισόδημα ή θα
αφαιρείται αναλόγως αν υπάρχουν κέρδη ή ζημίες.

(3) Η φορολόγηση στα κέρδη που προέρχονται από συναλλαγές με
μετοχές του εξωτερικού, είναι εγκληματική. Τα κεφάλαια, όπως είναι
ευνόητο, πολύ εύκολα μεταφέρονται στο εξωτερικό και επενδύονται από
το εξωτερικό μέσω ξένων και ελληνικών τραπεζών της αλλοδαπής, όπως
πού σωστά τόνιζαν τότε οι νυν κυβερνητικοί αξιωματούχοι.

(4) Οι πωλητές χρηματοοικονομικών υπηρεσιών αμείβονται βάσει των
προμηθειών και όσο πετυχημένοι είναι στη δουλειά τους τόσο
περισσότερα βγάζουν. Δεν είναι μεγαλοστελέχη για να φορολογούνται τα
bonus τους με 90%. Ο ΣΜΕΧΑ προτείνει τη φορολόγηση με 90% των
ποσών που υπερβαίνουν τις 200 χιλιάδες ευρώ. H πρόταση μας συνάδει
και με τα αναφερόμενα στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου ότι
δηλαδή επιδιώκεται η φορολόγηση των υπέρογκων bonus λόγω της
παγκόσμιας νομισματικής κρίσης.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι στην διάταξη του σχεδίου νόμου και
προφανώς κατά λάθος αναφέρεται ότι φορολογούνται οι παροχές σε
χρήμα, οι οποίες όμως περιλαμβάνουν και την μισθοδοσία των
υπαλλήλων, την οποία δεν νομίζουμε ότι ο νομοθέτης θέλει να
φορολογήσει με συντελεστή 90%. Και αυτό γίνεται σαφές γιατί τόσο στην
εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου όσο και στην έκθεση του Γενικού
Λογιστηρίου του Κράτους, αναφέρεται ότι φορολογούνται οι πρόσθετες
αμοιβές των στελεχών. Θα πρέπει λοιπόν να συμπεριληφθεί στη διάταξη
η έννοια των πρόσθετων παροχών και όχι όλων των παροχών συλλήβδην.

(5) Τέλος για τα μερίσματα θα ήταν δίκαιο Έλληνες και ξένοι να
πληρώνουν τους ίδιους φόρους και όχι οι ξένοι 24% και οι Έλληνες
45%. Για το συμφέρον της οικονομίας και των μικροεπενδυτών άλλα και
για την τόνωση της μετοχικής ιδέας, η οποία συμβάλει στην ανάπτυξη
της οικονομίας ποσά μέχρι 25.000€ να απαλλάσσονται της φορολογίας
μερισμάτων.

Με εκτίμηση,

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΩΡΑΪΤΑΚΗΣ

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΙΝΟΣ

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2010

Προτάσεις ΣΜΕΧΑ για το φορολογικό νομοσχέδιο

Προς τα αξιότιμα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου


Αξιότιμοι Κύριοι,

Με αφορμή το νέο φορολογικό νομοσχέδιο της Κυβέρνησης θα
θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τα θέματα που άπτονται των
δικών μας δραστηριοτήτων. Βάσει της εμπειρίας μας επιτρέψτε
μας να σας πούμε πως η επιβολή φόρου υπεραξίας από μετοχές
είναι τεχνικά ανεφάρμοστη αλλά και αν εφαρμοστεί θα την
πληρώσουν οι λίγοι, ενώ η επιβολή φόρου 90% στα bonus πλήττει
το μεγαλύτερο μέρος εργαζομένων του κλάδου μας, οι οποίοι
λαμβάνουν bonus ως αμοιβή ανάλογα με την παραγωγικότητά
τους. Επιπλέον και η φορολόγηση των κερδών από μετοχές του
εξωτερικού είναι εγκληματική τόσο για τις εργασίες των
χρηματιστηριακών εταιρειών όσο και για τα έσοδα του κράτους.
Θα θέλαμε να ξεκαθαρίσουμε από την αρχή πως ο ΣΜΕΧΑ δεν είναι
αντίθετος με τα μέτρα που λαμβάνει η Κυβέρνηση και θέλει να συμβάλει
στο νοικοκύρεμα της χώρας. Αντιλαμβανόμενοι τη δύσκολη θέση στην
οποία έχουμε περιέλθει λόγω των λανθασμένων πολιτικών χειρισμών,
είμαστε έτοιμοι να κάνουμε και εμείς τις δικές μας θυσίες. Δηλώσαμε
«παρών» από την πρώτη στιγμή και στην κρίση που περνάει ο τόπος
έχουμε τη θέληση να βοηθήσουμε. Όμως οι προτάσεις μας δεν
εισακούστηκαν.
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι προς την κατεύθυνση της
ισχυροποίησης των τραπεζικών ιδρυμάτων του εξωτερικού, της
φυγής κεφαλαίων από το εσωτερικό, της απομάκρυνσης των
βραχυπρόθεσμων επενδυτών (traders) από το χρηματιστήριο και
θα οδηγήσουν στο κλείσιμο ή θα μειώσουν δραματικά τις
εργασίες των χρηματιστηριακών εταιρειών. Τα μέτρα αποτελούν
χαράτσι προς τους μικροεπενδυτές και δώρα προς τα ξένα private
banking, τους μεγαλοεισηγμένους επιχειρηματίες και στους
ξένους επενδυτές.
Κύριο μέλημα του ΣΜΕΧΑ στην παρούσα φάση είναι η δικαιοσύνη
μεταξύ όλων των επενδυτών που δραστηριοποιούνται στο ΧΑ. Γι’ αυτό το
ενδιαφέρον θα πρέπει να στραφεί στο τι είναι δίκαιο να εφαρμοστεί.
Σε περίπτωση που επιβληθεί φόρος υπεραξίας επί των εισηγμένων στο
Χρηματιστήριο Αθηνών μετοχών θα υπάρξει εκροή χαρτοφυλακίων
μετοχών προς τράπεζες του εξωτερικού. Έχει πλέον εμπεδωθεί στους
επενδυτές που έχουν μεγάλα χαρτοφυλάκια από μετοχές, το γεγονός ότι
μπορούν να τα μετακινούν στο εξωτερικό. Τους το προτείνουν ήδη οι
Έλληνες, Κύπριοι, Λουξεμβουργέζοι, Μονεγάσκοι και Ελβετοί τραπεζίτες
τους.
Δεν είναι βάσιμο το επιχείρημα περί κοινωνικής δικαιοσύνης όσον
αφορά τις κινητές αξίες, γιατί τελικά η φορολογία επί της υπεραξίας θα
επιβληθεί μόνο σε εκείνους που δεν μετακινήσουν τα εν λόγω
περιουσιακά στοιχεία τους στο εξωτερικό. Τον φόρο επί της υπεραξίας θα
τον πληρώσουν οι μεσαίοι και μικροί ενώ οι μεγάλοι θα τον αποφύγουν.
Το μέτρο αυτό για τη φορολογία επί της υπεραξίας, όπως έχει ψηφιστεί
από την Νέα Δημοκρατία αλλά και όπως περιέχεται στο σχέδιο του
φορολογικού νομοσχεδίου θα είναι κοινωνικά άδικο και καταστροφικό
για την ελληνική κεφαλαιαγορά. Δεν έχει εφαρμοστεί λόγω τεχνικών
δυσκολιών περισσότερα από τρία χρόνια και αναβάλλεται συνεχώς η
εφαρμογή του. Πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το 50% και πλέον
των μετοχών των μεγάλων εισηγμένων ελληνικών εταιρειών ανήκει σε
ξένους θεσμικούς επενδυτές και φυλάσσεται σε θεματοφύλακες κάτω
από omnibus accounts. Μόλις εφαρμοστεί το μέτρο αυτό όλοι οι
μεγαλομέτοχοι θα μεταβιβάσουν τις μετοχές τους σε λογαριασμούς
τραπεζών, του Λουξεμβούργου, του Μονακό, της Κύπρου και των Jersey
και Guernsey, είτε στο όνομά τους είτε ιδρύοντας επενδυτικά σχήματα
κ.ά. Με τον τρόπο αυτό οι μετοχές τους θα εμφανίζονται πλέον κάτω από
το όνομα μιας τράπεζας του εξωτερικού η οποία καλύπτεται και από τις
συμφωνίες αποφυγής διπλής φορολόγησης που ισχύουν μεταξύ των
χωρών της Ε.Ε.
Η σχέση κινδύνου απόδοσης ως προς την φορολογία πρέπει να είναι
αναλογική. Τώρα όμως οι καταθέσεις στις Τράπεζες, έχουν αυτοτελή
φορολόγηση 10%, ενώ δεν έχουν κίνδυνο ενώ οι συναλλαγές από μετοχές
έχουν πολλαπλάσια φορολόγηση με υπέρμετρο κίνδυνο.
Ο φόρος για την υπεραξία πρέπει να καταργηθεί. Αφήνει παράθυρα
στους μεγάλους και την πληρώνουν τελικά μόνο οι μικροί.
Ο ΣΜΕΧΑ προτείνει -ως ύστατη αλλά δικαιότερη λύση- την καθιέρωση
φόρου υπεραξίας και υποαξίας ταυτοχρόνως, οποίος θα υπολογίζεται μία
φορά στο τέλος κάθε έτους και το συνολικό αποτέλεσμα από
χρηματιστηριακές συναλλαγές θα προστίθεται στο εισόδημα ή θα
αφαιρείται αναλόγως αν υπάρχουν κέρδη ή ζημίες.
Στην περίπτωση που υπάρχει κέρδος, αυτό να προστίθεται στο συνολικό
εισόδημα, αυξάνοντας το φόρο που θα καταβάλει ο φορολογούμενος.
Στην περίπτωση που υπάρχει ζημία, αυτή θα πρέπει να αφαιρείται από
το εισόδημα και να μειώνεται ο φόρος που θα καταβάλει ο
φορολογούμενος. Αυτό απαιτεί η δικαιοσύνη
Θα πρέπει επίσης:
α) στο αποτέλεσμα να προσμετράται και το κόστος συναλλαγής. Η
προμήθεια δηλαδή που πληρώνει ο επενδυτής για την αγορά και την
πώληση μετοχών.
β) η εκκαθάριση των ετήσιων πράξεων και ο υπολογισμός του κέρδους ή
της ζημίας του επενδυτή να υπολογίζεται από την ΕΧΑΕ και όχι από τις
χρηματιστηριακές εταιρίες. Το ΣΑΤ (Σύστημα Άυλων Τίτλων) το
παρακολουθεί μόνο η ΕΧΑΕ και μόνο αυτή μπορεί να δει από πού
αγοράζονται και από πού πωλούνται οι μετοχές συνολικά για κάθε
επενδυτή.
γ) Να εφαρμόζεται η ίδια φορολογία σε Έλληνες και ξένους.
δ) Η φορολόγηση αυτή να φέρει ουσιαστικό όφελος για τα έσοδα του
Δημοσίου.
Σχετικά με τη φορολόγηση των κερδών που προέρχονται από
συναλλαγές με μετοχές του εξωτερικού, μόνο εγκληματική μπορεί
να χαρακτηριστεί.
Με το μέτρο αυτό είναι σαν η Ελληνική κυβέρνηση να συστήνει στους
έλληνες επενδυτές να δραστηριοποιηθούν μέσω ξένων τραπεζών και
χρηματιστηριακών. Αναρωτιόμαστε ειλικρινά ποιος θα μείνει για να
φορολογηθεί κατ αυτό τον τρόπο. Το μέτρο αυτό θα εξαλείψει οριστικά
τις εργασίες των χρηματιστηριακών εταιρειών σε ξένες αγορές με
αποτέλεσμα την μείωση των φορολογικών εσόδων του δημοσίου, από
ενδεχόμενα κέρδη ΑΕΠΕΥ καθώς και την απώλεια θέσεων εργασίας. Οι
επενδυτές θα κρυφτούν πίσω από τις δυνατότητες που τους προσφέρουν
οι ξένες αλλά και κάποιες ελληνικές τράπεζες με booking στο εξωτερικό
και εξυπηρέτηση από την Ελλάδα ή το εξωτερικό και οι ξένες τράπεζες με
έδρα και booking στο εξωτερικό και εξυπηρέτηση από την Ελλάδα ή το
εξωτερικό. Επίσης απευθείας με ξένες πλατφόρμες. Προφανώς
είναι σε γνώση σας και οι σχετικές ερωτήσεις που κατέθεσαν
στην προηγούμενη βουλή οι κ.κ Καρχιμάκης και Δραγασάκης για
τις δραστηριότητες των ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό,
ερωτήσεις που ποτέ δεν απαντήθηκαν.
Αναφορικά με τη φορολόγηση των bonus θα πρέπει η Κυβέρνηση να
γνωρίζει πως οι πωλητές χρηματοοικονομικών υπηρεσιών δεν είναι
μεγαλοστελέχη. Οι πωλητές χρηματοοικονομικών υπηρεσιών αμείβονται
βάσει των προμηθειών και όσο πετυχημένοι είναι στη δουλειά τους τόσο
περισσότερα βγάζουν. Ο ΣΜΕΧΑ προτείνει τη φορολόγηση με 90% των
ποσών που υπερβαίνουν τις 200 χιλιάδες ευρώ. Ο φόρος θα μπορούσε
να παρακρατείται κατά την καταβολή ή την πίστωση των ποσών αυτών
στους δικαιούχους και να αποδίδεται στο δημόσιο. Προτείνουμε λοιπόν η
παρ. 14 του άρθρου 8 του σχεδίου νόμου να διαμορφωθεί ως εξής:
«Άρθρο 8 παρ.14
Στο άρθρο 14 του Κ.Φ.Ε. προστίθεται παράγραφος 9 ως εξής :
« Πρόσθετες, πέραν των τακτικών αμοιβών, παροχές σε χρήμα που
καταβάλλουν τα πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα του ν.
3601/2007 καθώς και οι εταιρείες ειδικού σκοπού του ν. 3156/2003 και
του ν.3601/2007, οι εταιρείες παροχής πιστώσεων του ν. 2937/2001, οι
εταιρείες επενδύσεων χαρτοφυλακίου (ΕΕΧ) του ν. 3371/2005, οι εταιρείες
διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων (ΑΕΔΑΚ) του ν. 3283/2004 και οι
ανώνυμες εταιρείες επενδυτικής διαμεσολάβησης (Α.Ε.Ε.Δ.) του ν.
2396/1996 σε στελέχη που φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή
ενενήντα τοις εκατό (90%), εφόσον υπερβαίνουν το ποσό των διακοσίων
χιλιάδων (200.000,00) ευρώ.
Ο φόρος παρακρατείται κατά την καταβολή ή πίστωση των ποσών αυτών
στους δικαιούχους και αποδίδεται στο Δημόσιο σύμφωνα με τις διατάξεις
της παρ.2 του άρθρου 60.
Τα ανωτέρω έχουν εφαρμογή και για παροχές που καταβάλλονται από τα
κέρδη των ανωτέρω νομικών προσώπων.»
Τέλος, για τα μερίσματα θα ήταν δίκαιο Έλληνες και ξένοι να
πληρώνουν τους ίδιους φόρους και όχι οι ξένοι 24% και οι
Έλληνες 45%.

Με εκτίμηση,

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ   
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΩΡΑΪΤΑΚΗΣ

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΙΝΟΣ

Κυριακή 28 Μαρτίου 2010

Μέτρα δίκαια, αναπτυξιακά και εφαρμόσιμα


Η Κυβέρνηση οφείλει να αναζητήσει από όλες τις δυνατές πηγές, έσοδα και να περικόψει δραστικά τις δαπάνες ώστε να μειωθεί το χρέος. Πρέπει να συμβάλουμε όλοι. Οφείλει ωστόσο η Κυβέρνηση τα μέτρα που λαμβάνει να είναι: α) δίκαια, β) εφαρμόσιμα και γ) αναπτυξιακά. Αν είναι αντιαναπτυξιακά η ύφεση λόγω και των προηγούμενων μέτρων που έχουν ληφθεί θα είναι ακόμα βαθύτερη, «πριονίζοντας» τους στόχους που έχει θέσει το οικονομικό επιτελείο. Αν δεν μπορούν να εφαρμοστούν τότε δε θα αποδώσουν, ενώ αν δεν είναι δίκαια θα κάνουν τον κόσμο να αναζητήσει τρόπους για να τα αποφύγει. 
Ο φόρος στα κέρδη από μετοχές πολύ φοβάμαι πως εμπεριέχει και τις τρεις παραπάνω αρνητικές προϋποθέσεις και το αποτέλεσμα δεν θα συναντήσει τις προβλέψεις της Κυβέρνησης.
Ξεκινώντας από το αν μπορεί να εφαρμοστεί ο φόρος στα βραχυπρόθεσμα κέρδη από μετοχές, όλοι οι φορείς της αγοράς (Ε.Κ., ΕΧΑΕ, ΣΜΕΧΑ, ΕΕΤ, ΕΘΕ, κ.τ.λ.) δήλωσαν ομοφώνως ότι: δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Αν μπορούσε θα είχε εφαρμοστεί εδώ και τρία χρόνια, αφού και η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επιβάλει φόρο υπεραξίας.
Το μέτρο όμως δεν είναι μόνο τεχνικά ανεφάρμοστο, είναι και αντιαναπτυξιακό. Μετά τα μέτρα που πήρε η Κυβέρνηση πρέπει άμεσα να παρθούν αναπτυξιακά μέτρα που θα αποτελέσουν ανάχωμα στην ύφεση. Ο φόρος υπεραξίας αποτελεί αντιαναπτυξιακό μέτρο, αφού πρόκειται για χαράτσι προς τους μικροεπενδυτές και παράλληλα δώρο προς ξένα Ασφαλιστικά Ταμεία, ξένες φορολογικές αρχές, ξένα private banking, τους μεγαλοεισηγμένους επιχειρηματίες και τους ξένους επενδυτές. Σε περίπτωση που ισχύσει θα υπάρξει εκροή χαρτοφυλακίων (μετοχών και ρευστών) προς ξένες τράπεζες. Οι επενδυτές που έχουν μεγάλα χαρτοφυλάκια μπορούν νόμιμα να τα μετακινούν στο εξωτερικό και είτε να τα κρύβουν, είτε να τα παρουσιάζουν ως ευρωπαϊκά. Τους  το προτείνουν ήδη οι ξένοι τραπεζίτες τους. Γνωρίζουμε και εμείς όλες τις σχετικές εξελιγμένες μεθόδους νόμιμης φοροαποφυγής λόγω των 42 χρόνων διεθνούς πείρας μας και τα λέμε στους αρμόδιους χωρίς να ακουγόμαστε.
Θα είναι όμως και κοινωνικά άδικο αφού στη πράξη θα τον πληρώσουν μόνο οι μικροί ενώ οι μεγάλοι θα τον αποφύγουν, όπως και σήμερα. Είναι δικαιότερο να καθιερωθεί φόρος υπεραξίας και υποαξίας ταυτοχρόνως, οποίος θα υπολογίζεται μία φορά στο τέλος κάθε έτους και το συνολικό αποτέλεσμα από χρηματιστηριακές συναλλαγές θα προστίθεται στο εισόδημα ή θα αφαιρείται αναλόγως αν υπάρχουν κέρδη ή ζημίες. Έτσι ο επενδυτής αν έχει κέρδος θα πληρώνει φόρο, ενώ αν έχει ζημία θα μειώνεται το φορολογητέο εισόδημα.   

Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010

Πρέπει όλοι να βάλουμε πλάτη


Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι και μπροστά μας ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Αυτή δυστυχώς είναι η πραγματικότητα. Η χώρα άμεσα θα κληθεί να βρει περισσότερα από 20 δισ. ευρώ για να καλύψει τις τρέχουσες υποχρεώσεις της. Ο κίνδυνος να δανειστεί ακριβά και παράλληλα καταστροφικά για το μέλλον της είναι υπαρκτός. 

Τα μέτρα που έχουν παρθεί φυσικά και δεν είναι ευχάριστα. Σε κανέναν δεν αρέσει να χάνει μέρος των εσόδων του. Κανένας από εμάς δε θα ήθελε να είναι στη θέση του Πρωθυπουργού και του υπουργού Οικονομικών. Είναι όμως αναγκαία τα μέτρα που πάρθηκαν γιατί η χώρα κινδυνεύει να χάσει την εθνική της κυριαρχία και εμείς οι Έλληνες τελικά να χάσουμε πολλά περισσότερα, από αυτά που χάνουμε σήμερα. 

Ο υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, δέχεται πολλά πυρά από τις πρώτες κιόλας μέρες που ανέλαβε καθήκοντα. Ο κ. Παπακωνσταντίνου όμως βλέποντας τα οικονομικά της χώρας, γνωρίζοντας από πρώτο χέρι την πραγματική εικόνα, έχοντας την πλήρη γνώση των Βρυξελλών, έχει αναγκαστεί να πάρει αποφάσεις που είμαι πεπεισμένος πως δεν ήθελε. Άλλωστε σε κανέναν δεν αρέσει να είναι δυσάρεστος. Πρέπει όμως να κατανοήσουμε πως δεν γίνεται αλλιώς. Χρωστάμε 300 δις και ετησίως χρειαζόμαστε 55 δις και πρέπει να καλύψουμε αυτές τις ανάγκες. 
Έγιναν λάθη στο παρελθόν και ναι πρέπει να αποδοθούν ευθύνες. Πρέπει όμως πρώτα να καλύψουμε άμεσες ανάγκες. Είναι ξεκάθαρο πως ο υπουργός Οικονομικών σηκώνει αυτή την περίοδο στις πλάτες του όλο το βαρύ φορτίο. Χρειάζεται τη στήριξη του Πρωθυπουργού, των υπουργών αλλά και του συνόλου του ελληνικού λαού. Η αλήθεια είναι ότι παρέλαβε χάος και αυτή τη φορά είναι φανερό σε όλους, αφού τα χρήματα που υπάρχουν στο ταμείο του κράτους δεν μας δίνουν ζωή μεγαλύτερη των 3-4 μηνών. Οι αγορές μας τιμωρούν. Οι ξένοι επενδυτές αποχωρούν από την Ελλάδα και οι δανειστές μας ζητούν υψηλά επιτόκια προκειμένου να μας δανείσουν. 

Χρειάζεται τιτάνια προσπάθεια για να επιτευχθεί ο στόχος και μπροστά μας υπάρχουν πολλά εμπόδια. Πρέπει όλοι μας να βάλουμε πλάτη και να συνεισφέρουμε σε αυτή την προσπάθεια. Άλλοι λιγότερο και άλλοι περισσότερο, πάντα όμως με βάση τις δυνατότητες που έχουμε. Και εδώ η Κυβέρνηση πρέπει να συμβάλει ώστε να διασφαλίσει την δικαιοσύνη. Πρέπει επιπλέον να κατανοήσουμε πως αν αυτά τα μέτρα δεν αποδώσουν θα έρθουν χειρότερα. Ήδη η συζήτηση που έχει αναπτυχθεί δείχνει πως οδεύουμε προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προκειμένου να λάβουμε χρηματοδότηση και να μην αναγκαστούμε να δανειστούμε ακριβά. Όμως το ΔΝΤ δανείζει με καλύτερα επιτόκια αλλά θέτει αυστηρούς όρους.

Κυριακή 14 Μαρτίου 2010

Οι αριθμοί είναι σκληροί, όχι τα μέτρα


Η χώρα μας παρά τις σημαντικές επιτυχίες του Πρωθυπουργού και του οικονομικού επιτελείου αποτελεί ακόμη το μαύρο πρόβατο της Ευρωζώνης. Είναι σήμερα σε πολύ χειρότερη θέση από αυτή που ήταν η Ρωσία και η Αργεντινή όταν πτώχευσαν το 1998 και το 2001 αντίστοιχα. Η Ρωσία είχε χρέος 51 δισ. ευρώ και η Αργεντινή 57 δισ. ευρώ. Η Ελλάδα έχει ξεπεράσει τα 300 δισ. ευρώ χρέος μετά και τα τελευταία δάνεια που πήρε με 240 δις ετήσιο ΑΕΠ.
Όμως μία χρεοκοπία της Ελλάδας θα δημιουργούσε domino effect που θα επηρέαζε τις υπόλοιπες χώρες της Νότιας Ευρώπης, καθώς και τις χώρες των οποίων οι Τράπεζες ή τα ταμεία τους έχουν Ελληνικά ομόλογα. Εκτιμήσεις αναφέρουν πως η Ιταλία με 5% έλλειμμα εμφανίζει μεγαλύτερο πρόβλημα σε σύγκριση με της Ελλάδος που οφείλεται στο μέγεθος της οικονομίας της. Ακολουθούν η Πορτογαλία και η Ισπανία.
Οι ευρωπαίοι πήραν κάπως αψήφιστα στην αρχή το ελληνικό πρόβλημα. Στη συνέχεια κατάλαβαν πως το πρόβλημα αυτό το έχουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό και άλλες χώρες. Η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να δείξει έμπρακτα την αλληλεγγύη της προς την Ελλάδα, με λύση πολιτική που να βελτιώνει το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον των αριθμών, που είναι αμείλικτοι και δεν ωραιοποιούνται όπως τα λόγια.  
Αν μείνει μόνο στα σκληρά αλλά αναγκαία μέτρα που έχει πάρει δεν είναι σίγουρο πως θα πετύχει το στόχο της. Αυστηρά μέτρα υιοθέτησε στο παρελθόν και η Λετονία ώστε να μειωθεί το έλλειμμά της που ήταν πριν τα μέτρα στο 7%. Όμως είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος κατά 20% και αύξηση της ανεργίας κατά 22%. Μετά τα μέτρα για την μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος η Ελλάδα κινδυνεύει να πέσει σε ύφεση με καταστροφικά αποτελέσματα για όλα τα μεγέθη της οικονομίας (ανεργίας, ανάπτυξης κλπ). Επιπλέον μια πτώση του ΑΕΠ  θα μειώσει τα φορολογικά έσοδα και θα αυξήσει περαιτέρω το έλλειμμα και το χρέος εάν οι δαπάνες μείνουν σταθερές. Άρα σε 18 μήνες ίσως βρεθούμε στην ίδια κατάσταση με τη σημερινή.
Πρέπει άμεσα να παρθούν και μέτρα που θα τονώσουν την ανάπτυξη καθώς και μέτρα που θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα της ελληνικής οικονομίας. Η Κυβέρνηση να προχωρήσει επίσης και σε αξιοποίηση της Δημόσιας περιουσίας και της περιουσίας των Ταμείων καθώς και αναδιάρθρωση του Δημόσιου Τομέα, αλλαγή αντιαναπτυξιακών νόμων, απομάκρυνση της θεωρίας του πολιτικού κόστους,  αποκρατικοποιήσεις κλπ.

Σάββατο 13 Μαρτίου 2010

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΝ ΚΙ ΑΛΛΑ ΜΕΤΡΑ


Την αναγκαιότητα λήψης επιπλέον μέτρων που θα τονώσουν την ανάπτυξη και θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, επισημαίνει σε συνέντευξή του στην «Ε» ο κ. Αλέξανδρος Μωραϊτάκης. Από τους σημαντικότερους θεσμικούς παράγοντες της αγοράς, ο κ. Μωραϊτάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Μελών Χρηματιστηρίου Αθηνών (ΣΜΕΧΑ), μέλος της διοίκησης του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών και πρόεδρος της NUNTIUS χρηματιστηριακής ΑΕΠΕΥ, ήταν από του λίγους που πριν από χρόνια είχαν προφητέψει τη δημοσιονομική εκτροπή της χώρας, χτυπώντας σε πολιτικές ηγεσίες και επενδυτές το «καμπανάκι» κινδύνου...

Ενόψει της αυριανής παρουσίας του στη Λάρισα, για την ενδιαφέρουσα από κάθε άποψη εκδήλωση που διοργανώνει η NUNTIUS, συζητήσαμε μαζί του θέματα που απασχολούν όχι μόνον τους επενδυτές αλλά και απλούς πολίτες. Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο κ. Μωραϊτάκης, με παρρησία και τόλμη λόγου, κρίνει την αποτελεσματικότητα των μέτρων, διατυπώνει τις απόψεις του για το αν κινδυνεύει η Ελλάδα με πτώχευση, για το αν θα μπορέσει και πώς να εξέλθει της οικονομικής κρίσης, απαντά στα σενάρια εξόδου της χώρας από το ευρώ, αναφέρεται στην πορεία και τις προοπτικές του ελληνικού χρηματιστηρίου, στις επενδυτικές ευκαιρίες που γεννά η κρίση και στις ενέργειες που πρέπει να γίνουν προκειμένου να επανέλθουν οι μικροεπενδυτές στο χρηματιστήριο...

* Κύριε Μωραϊτάκη, τι άλλο, πρέπει να κάνουμε ως χώρα για να πείσουμε τις διεθνείς αγορές ότι υπάρχει η βούληση για διόρθωση της δημοσιονομικής εκτροπής; Πόσα ακόμη σκληρότερα μέτρα πρέπει να ληφθούν, για να υποχωρήσουν τα spreads και να βελτιωθεί η εικόνα του ελληνικού χρηματιστηρίου;
- Η Κυβέρνηση έχοντας τη διάθεση να διορθώσει τα οικονομικά της χώρας έλαβε εκ νέου σκληρά μεν αλλά αναγκαία μέτρα, αφού τα πρώτα μάλλον δεν ήταν αρκετά. Αυτό το εντόπισαν οι αγορές άμεσα και γι΄ αυτό δεν είδαμε ούτε βελτίωση στα spreads ούτε άνοδο στο χρηματιστήριο. Θα χρειαστεί όμως χρόνος προκειμένου να φανούν τα αποτελέσματα και να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη μέχρι να δούμε περαιτέρω βελτίωση στις αγορές και επιστροφή του spread στα επίπεδα που ήταν πριν την ανάδειξη του ελληνικού προβλήματος. Στην παρούσα φάση φαίνεται τα μέτρα αυτά είναι αρκετά σε ό,τι αφορά στη μείωση του ελλείμματος. Όμως χρειάζονται και άλλα μέτρα που θα τονώσουν την ανάπτυξη και θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Χωρίς τέτοια μέτρα ίσως υπάρξουν και παρεκκλίσεις των στόχων που ετέθησαν, όπως για παράδειγμα τα έσοδα που αναμένει από την αύξηση του ΦΠΑ. Τα μέτρα που έχουν ληφθεί, αν δε συνδυαστούν και με άλλα αναπτυξιακά, θα οδηγήσουν τη χώρα σε βαθιά ύφεση και μείωσης της κατανάλωσης. Την ύφεση την αναμένουν οι ξένοι επενδυτές και αυτός είναι και ο λόγος που δεν είναι αισιόδοξοι για το Χ.Α., αφού εκτιμούν πως τα εταιρικά κέρδη θα πληγούν σημαντικά.
* Είναι αλήθεια, ότι από το 2007, τόσο στο ΕΒΕΑ όσο και στο ΣΜΕΧΑ, είχατε προϊδεάσει το επενδυτικό κοινό για την πορεία της οικονομίας. Εκφράζοντας εγκαίρως τους προβληματισμούς σας για την έλλειψη αναπτυξιακών μέτρων και καταγγέλλοντας την έκρηξη των δημοσίων δαπανών, «προφητεύσατε» τα οικονομικά δεινά που σήμερα βιώνουμε ως χώρα. Προβλέψατε την επιτήρηση, τα ληστρικά επιτόκια δανεισμού, την εκτόξευση του ελλείμματος στο 12%. Σήμερα, με δεδομένες τις οικονομικές συνθήκες που επικρατούν, να σας ρωτήσω ευθέως, κινδυνεύουμε με χρεοκοπία ή έχουμε, ήδη, χρεοκοπήσει;
- Από τη στιγμή που η χώρα μπορεί και εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της και δανείζεται δεν έχει πτωχεύσει. Όμως υπάρχει ανάγκη να δανειστεί με καλύτερους όρους. Αν συνεχίσει να δανείζεται με τόσο υψηλά επιτόκια τότε δύσκολα θα επιτύχει τους στόχους της. Προσωπικά θεωρώ πως πρέπει η Ε.Ε. εκτός από την πολιτική στήριξη να παράσχει και οικονομική στήριξη με χαμηλό επιτόκιο. Η πτώχευση της Ελλάδας δε συμφέρει τις μεγάλες δυνάμεις της Ε.Ε αφού αν η χώρα δεν μπορέσει να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις της τότε το ευρωπαϊκό οικοδόμημα θα κινδυνεύσει. Πάντως ένα «πάγωμα» του 50% των δανείων επιβάλλεται για 3-5 χρόνια.
* Καταναλωτές, επιχειρηματίες, εργαζόμενοι και συνταξιούχοι στενάζουν από τα φορολογικά μέτρα που ελήφθησαν. Το ζητούμενο βεβαίως είναι η αποτελεσματικότητά τους. Ωστόσο ποια είναι η εκτίμησή σας για την επίδραση που θα έχουν στους επενδυτές;
- Τα μέτρα όπως προανέφερα αν δεν συνοδευτούν από αναπτυξιακά μέτρα και μέτρα βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας τότε θα βουλιάξουμε βαθιά στην ύφεση. Θα δούμε αλματώδη αύξηση της ανεργίας, αλλά και μεγαλύτερες κοινωνικές αναταραχές. Την επενδυτική κοινότητα στην παρούσα φάση την απασχολεί η μείωση του ελλείμματος και στη συνέχεια θα την απασχολήσει η ύφεση και οι επιπτώσεις της. Η Κυβέρνηση όμως πρέπει ήδη να λάβει μέτρα ώστε όχι μόνο να προλάβει την ύφεση αλλά να προλάβει και νέες πιέσεις των επενδυτών που θα ζητήσουν κάποια στιγμή τέτοια μέτρα μέσω της στάσης τους στις αγορές.
* Θα μείνουμε ή θα φύγουμε τελικά από την ευρωζώνη, κ. Μωραϊτάκη; Που γέρνει η πλάστιγγα;
- Η λύση δεν είναι η απομόνωση και ο αποκλεισμός της Ελλάδας από την Ε.Ε. Αυτή η κίνηση θα αποδειχτεί πιο καταστροφική για την Ευρώπη για το λόγo ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του χρέους της Ελλάδας είναι δανεισμένο από τις μεγαλύτερες Ευρωπαϊκές και διεθνείς τράπεζες. Επίσης θα αναγκασθούμε να υποτιμήσουμε αρκετά την δραχμή με αποτέλεσμα τον υψηλότερο πληθωρισμό που έχει γνωρίσει η χώρα από τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο. Η λύση λοιπόν της εξόδου της χώρας από το ευρώ δε συμφέρει κανένα. Οι ευρωπαίοι πάντως πήραν κάπως αψήφιστα στην αρχή το ελληνικό πρόβλημα. Στη συνέχεια κατάλαβαν πως το πρόβλημα αυτό το έχουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό και άλλες χώρες, αλλά είδαν πως οι επιθέσεις που έγιναν στη χώρα από τους κερδοσκόπους δεν περιορίστηκαν τελικά μόνο στην Ελλάδα. Επεκτάθηκε και σε άλλες χώρες αλλά και στο ευρώ. Συμπέρασμα: Προς το παρόν δεν τίθεται τέτοιο θέμα, εάν αποτύχουμε όμως, δεν θα είναι απίθανο.
* Είναι πιθανή μια προσφυγή της Ελλάδας στο ΔΝΤ;
- Οι ευρωπαίοι φαίνεται πως δεν θέλουν να λάβει βοήθεια από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο η χώρα. Όμως αν χρειαστεί κεφάλαια και η Ευρώπη δεν δανείσει την Ελλάδα φθηνά τότε δεν θα απέκλεια μία τέτοια κίνηση. Προς το παρόν όμως φαίνεται πως ο Πρωθυπουργός χρησιμοποιεί αυτή τη δυνατότητα που έχει περισσότερο ως μέτρο άσκησης πίεσης παρά έχει λάβει μια τέτοια απόφαση. Και τα αποτελέσματα δείχνουν ότι δικαιώνεται.
* Με χρέος 300 δισ. ευρώ νομίζετε ότι η χώρα μας θα καταφέρει να ορθοποδήσει και εν τέλει πότε βλέπετε το τέλος της κρίσης;
- Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Λένε την αλήθεια. Καμιά ωραιοποίηση δεν μπορεί να αλλάξει τους αριθμούς. Με χρέος 300 δισ. ευρώ και ΑΕΠ 240 δις. ευρώ η χώρα μας μπορεί να ορθοποδήσει μόνο εάν υπάρξει ευρωπαϊκή πολιτική λύση με οικονομικές συνέπειες και μεγάλη προσπάθεια και αποδοχή όλου του λαού μας. Οι χώρες της Ε.Ε πρέπει να βοηθήσουν ώστε η δημόσια και ιδιωτική ανταγωνιστικότητα να αυξηθεί, η κεφαλαιοποίηση του χρέους να μειωθεί, τα επιτόκια δανεισμού να μειωθούν, νέα αναπτυξιακά προγράμματα να αποφασισθούν, η ΕΚΤ να είναι περισσότερο βοηθητική κλπ. Ο συνδυασμός είναι απαραίτητος. Ο συνδυασμός αποτελεί το κλειδί της λύσης. Ακόμα και εάν το ΑΕΠ μείνει σταθερό και δεν μειωθεί λόγω ύφεσης (που είναι πιθανό), το χρέος θα φτάσει στο τέλος του 2010 τα 330 δις. ευρώ, δηλαδή στο 137,5% του ΑΕΠ από 125% του ΑΕΠ που είναι σήμερα. Εάν το ΑΕΠ πέσει κατά 4% το χρέος θα φτάσει στο 144% του ΑΕΠ. Είναι ένα ενδεχόμενο. Το τέλος της κρίσης το βλέπω σε 6 με 18 μήνες . Περισσότερες αποκαλυπτικές λεπτομέρειες θα πω αύριο την Κυριακή στην εκδήλωση.
* Σε όλα αυτά τα σενάρια, που εκτυλίσσονται, τί πρέπει να κάνουν οι επενδυτές; Να ακολουθήσουν συντηρητική ή επιθετική επενδυτική πολιτική;
- Οι επενδυτές θα πρέπει να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί στην παρούσα φάση, να ενημερώνονται και να ζητούν συμβουλές από πιστοποιημένα στελέχη. Με τα σημερινά δεδομένα, οι εταιρίες αναμένεται να δουν τα κέρδη τους να συρρικνώνονται επομένως πρέπει να στραφούν σε αμυντικές μετοχές με προοπτικές, εξωστρέφεια και ισχυρούς ισολογισμούς. Να τηρήσουν δηλαδή μια πιο συντηρητική στάση μέχρι να βελτιωθεί η οικονομία. Μόνο όταν συμβεί αυτό θα πρέπει να αυξήσουν το ρίσκο και την έκθεσή τους σε μετοχές. Πάντως ένα σημαντικό τμήμα πρέπει να τοποθετείται σε ξένες μετοχές και ξένα ομόλογα καθώς επίσης και στην αγορά συναλλάγματος. Θα μιλήσω αναλυτικά για το θέμα αυτό αύριο την Κυριακή.
* Σε συνθήκες κρίσης, οι επενδυτές νοιάζονται πρωτίστως για το πώς θα διασφαλίσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία. Υπάρχει μια συγκεκριμένη στρατηγική για να πετύχουν το στόχο αυτό;
- Η στρατηγική είναι διασπορά σε χώρες, διασπορά σε κλάδους, διασπορά σε προϊόντα, διασπορά σε αναπτυσσόμενα νομίσματα, ομόλογα, μετοχές, εταιρίες επενδύσεων ακινήτων όλου του κόσμου, ETF's για ανοδικές ή καθοδικές αγορές κ.λπ. Όμως εκτός από τη στρατηγική των επενδυτών πρέπει και η Πολιτεία να βοηθάει με τον τρόπο της στη διασφάλιση της περιουσίας των επενδυτών. Το λέω αυτό με παράδειγμα την πώληση του ΟΤΕ στην Deutsche Telekom, όπου δεν εφαρμόστηκαν ορθά οι διατάξεις που αφορούν στις δημόσιες προσφορές. Αυτή η εξέλιξη αποτελεί δικαίωση για τον ΣΜΕΧΑ που είχε προσφύγει στην Ε.Ε., όμως επιλέχθηκε η τακτική του «αποφασίζουμε και διατάσσουμε» καθώς δόθηκε μόνο σε συγκεκριμένη εταιρία και στο κράτος να πουλήσει σε υψηλές τιμές και όχι στους δεκάδες ξένους και χιλιάδες μικροεπενδυτές. Αυτή η εξέλιξη στιγμάτισε το Χ.Α., έπληξε την αξιοπιστία του και κυρίως δεν προστατεύτηκαν τα δικαιώματα και η περιουσία των επενδυτών.
* Πάντως οι επιλογές που έχουν σήμερα οι επενδυτές, προκειμένου να πετύχουν καλύτερες αποδόσεις, έχουν τα υπέρ και τα κατά τους. Νομίζετε ότι σε κάποια από αυτές, κρύβεται μια ευκαιρία;
- Σίγουρα, αν η Κυβέρνηση επιτύχει τους στόχους της το ελληνικό χρηματιστήριο θα ωφεληθεί. Οι ξένοι θα τοποθετήσουν ξανά κεφάλαια και θα ανεβάσουν τις μετοχές. Αν δουν πως υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης θα αγοράσουν τράπεζες και επιλεγμένες μετοχές της υψηλής κεφαλαιοποίησης. Σε αυτές τις μετοχές λοιπόν και υπό την προϋπόθεση πως θα βελτιωθεί η εικόνα της οικονομίας τότε ναι είναι ευκαιρία. Εάν πιστεύουν σε πτώση υπάρχουν πάλι τα κατάλληλα εργαλεία.
* Πρόσφατα είχατε κάνει λόγο για την αναγκαιότητα επαναπατρισμού κεφαλαίων από το εξωτερικό, ακόμη και αδήλωτων. Θεωρείτε ρεαλιστική και εφικτή αυτή την πρόταση;
- Πρέπει να προσπεράσουμε διλλήματα προς όφελος της οικονομίας και της αποκατάστασης της αξιοπιστίας μας. Να πούμε ένα μεγάλο ναι στον επαναπατρισμό της παγκόσμιας διαχείρισης αδήλωτων κεφαλαίων (και όχι απλώς κεφαλαίων) από την Ελλάδα βάζοντας όλοι μας στην άκρη τις όποιες ενστάσεις. Χρειάζεται όμως τόλμη, γιατί η διατυπωθείσα πρόταση είναι θετική και κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά θεωρώ πως πρέπει να δούμε τα πράγματα με περισσότερο ρεαλισμό. Όχι όπως επιχειρείται τώρα, υπέρ μίας βραχυπρόθεσμης διοικητικής υποστήριξης της ρευστότητας των τραπεζών. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να επιβληθεί για ένα μικρό ποσοστό, το πολύ 10% των επαναπατριζόμενων κεφαλαίων να τοποθετείται σε ελληνικές τράπεζες ως καταθέσεις της επιλογής του επενδυτή/καταθέτη. Εάν όλα αυτά τα κεφάλαια, ακόμα και τα προνομιακά εφοπλιστικά, περνούσαν αποδεδειγμένα στην παγκόσμια διαχείριση τραπεζών ή/και χρηματιστηριακών εταιριών που λειτουργούν από την Ελλάδα, θα απέφεραν πολλαπλάσια έσοδα στο διηνεκές, που σε συνδυασμό και με άλλα θεσμικά μέτρα θα μπορούσαν να αναδείξουν τη χώρα σε διεθνές χρηματοοικονομικό κέντρο. Τα κρατικά έσοδα από τη διαχείριση αποδεδειγμένα είναι πολλαπλάσια από τον απλό επαναπατρισμό κεφαλαίων.
* Πως κρίνετε την πορεία του ελληνικού χρηματιστηρίου; Υπάρχουν οι προοπτικές για να εμπιστευτεί και πάλι ο μικροεπενδυτής τα χρήματά του στη συγκεκριμένη αγορά; Τι αποκομίζετε από την καθημερινή σας επαφή με τους ανθρώπους της;
- Μετά και την πρόσφατη άνοδο το ελληνικό χρηματιστήριο από την αρχή του χρόνου ακολουθεί την πορεία των ευρωπαϊκών αγορών. Με δεδομένα τα προβλήματα της χώρας θα έλεγα πως υπεραποδίδει. Όμως οι αποτιμήσεις έχουν υποχωρήσει δραματικά και υπάρχουν αρκετές φθηνές μετοχές. Θα πρέπει να δούμε όμως τα αποτελέσματα προκειμένου να πιστοποιηθεί η φθήνια τους. Αναφορικά με τους μικροεπενδυτές, δυστυχώς τα τελευταία χρόνια υπήρξε μία στροφή προς τους επενδυτές του εξωτερικού από τη διοίκηση του Χ.Α. αλλά και από τις μεγάλες τράπεζες βάζοντας στην άκρη τον μικρό Έλληνα επενδυτή, που γνώρισε το Χ.Α. το 1999 την περίοδο της «φούσκας» και από τότε ελάχιστοι έχουν παραμείνει ενεργοί. Οι περισσότεροι έχασαν τα κεφάλαιά τους και απομακρύνθηκαν. Η Nuntius είναι μία χρηματιστηριακή εταιρία που δίνει ιδιαίτερη σημασία στους Έλληνες επενδυτές καθώς τους θεωρεί ως την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που θα είμαι την Κυριακή στη Λάρισα. Πρέπει οι μικροεπενδυτές να γνωρίσουν ξανά το ελληνικό χρηματιστήριο. Να καταλάβουν όμως πως δεν είναι τόπος εύκολου πλουτισμού, αλλά ένας τόπος όπου υπό συνετή διαχείριση των κεφαλαίων του μπορεί να του βελτιώσει τη συνολική απόδοση και κατά συνέπεια κάπως το βιοτικό του επίπεδο.
* Όσο όμως οι υποβαθμίσεις των ελληνικών τραπεζών από διεθνείς οίκους θα συνεχίζονται, τόσο η επιφυλακτικότητα των επενδυτών θα εντείνεται...
- Αυτό είναι αλήθεια και είναι αποτέλεσμα της στροφής που έγινε για προσέλκυση ξένων επενδυτών. Η εμπορευσιμότητα είναι βασικό κριτήριο επιλογής για τους ξένους και λίγες μετοχές μπορούν να ικανοποιήσουν αυτό το κριτήριο. Μεταξύ αυτών και οι τράπεζες. Αν όντως συνεχιστούν οι υποβαθμίσεις τότε δεν αποκλείεται να δούμε ακόμα μεγαλύτερες εκροές κεφαλαίων. Τα αποτελέσματα των τραπεζών για το 2010 δεν αναμένονται καλά, αφού από τη μία έχουν κλείσει τη στρόφιγγα των δανείων προς τις επιχειρήσεις, στο παρελθόν χορηγούσαν άκριτα δάνεια με αποτέλεσμα να έχουν τώρα μεγάλες επισφάλειες.
* Η φορολόγηση των μερισμάτων και των κερδών από μετοχές, δε συνιστούν επενδυτικά αντικίνητρα; Γιατί να επενδύσει κάποιος στο χρηματιστήριο, όταν οι φορολογικές επιβαρύνσεις αυξάνονται;
- Αισιοδοξώ ότι δε θα υπάρξει τελικά φόρος υπεραξίας. Ο επιπλέον φόρος στα μερίσματα στο 40-45% θα περιοριστεί στο 35% διότι και οι δύο φόροι είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επιβαρύνουν μόνο τους Έλληνες επενδυτές και όχι τους ξένους, οι οποίοι ελέγχουν το 50% της κεφαλαιοποίησης των ελληνικών εισηγμένων. Ειδικότερα για τον φόρο υπεραξίας δεν μπορεί πρακτικά να εφαρμοστεί. Προσωπικά, είχα εισηγηθεί λόγω της έκτακτης δημοσιονομικής εκτροπής ο φόρος στα μερίσματα να ισχύσει μόνο για τα επόμενα δύο χρόνια και να τον καταβάλουν χωρίς διακρίσεις Έλληνες και ξένοι επενδυτές.
* Αποχωρώντας κάποια στιγμή από το ΣΜΕΧΑ, για το τί θα θέλατε να σας θυμούνται; Τί έργο θα θέλατε να αφήσετε πίσω σας;
- Να βοηθήσω τη χώρα μου να αξιοποιήσει τα παιδιά του λαού μας που δεν θα βρίσκουν δουλειές υψηλής προστιθέμενης αξίας μετά από λίγο χρόνο, να κατοχυρωθεί θεσμικά η προστασία των επενδυτών και οι συνάδελφοί μου και οι επενδυτές να με κοιτάζουν στα μάτια. Να τους κοιτάζω και εγώ και να μην αντικρίζω «γυρισμένες πλάτες».

OTE – DEUTSCHE TELEKOM AG – Ένα ακόμη "σεμνό και ταπεινό" ναυάγιο


Το φθινόπωρο του 2007 οι μετοχές του ΟΤΕ αγοράζονταν από την Ελληνική Επενδυτική Εταιρία ΜΙG του κυρίου Ανδρέα Βγενόπουλου. Εκείνη την εποχή, η ΜΙG αγόρασε μεγάλα πακέτα μετοχών του ΟΤΕ στο Χρηματιστήριο και έφθασε να έχει λίγο κάτω από το 20%.
Ο τότε Υπουργός Οικονομίας, Γιώργος Αλογοσκούφης, αντιμετώπισε την πρόκληση με έναν ελάχιστα φιλελεύθερο τρόπο. Νομοθετεί και επιβάλλει την κρατική έγκριση σε κάθε απόκτηση μεριδίου πάνω από 20% σε κρατικές επιχειρήσεις ΄στρατηγικής σημασίας΄. Όμως, το σοσιαλιστικό διάλειμμα του κου Αλογοσκούφη δεν κράτησε για πολύ. Όσο διάστημα εμφανίζετο μία ακόμη διαμάχη ΜΙG - Κυβέρνησης, ο κος Αλογοσκούφης έβαζε τους Γερμανούς της DEUTSCHE TELEKOM στον ΟΤΕ από την πίσω πόρτα. Αγοράζοντας ένα μικρό ποσοστό του ΟΤΕ με μόνο 3% από το Δημόσιο και το υπόλοιπο από την MIG, οι Γερμανοί απέκτησαν τον έλεγχο της μεγαλύτερης εταιρίας τηλεπικοινωνιών στα Βαλκάνια. Το μυστικό: Η Επιτροπή Κεφαλαιοαγοράς επί προεδρίας κυρίου Πιλάβιου που διορίσθηκε και συνεργαζόταν με τον κ. Αλοσκούφη δίνει άδεια στους Γερμανούς να μην υποβάλουν πρόταση εξαγοράς και στους υπόλοιπους μετόχους του ΟΤΕ. Με άλλα λόγια, οι Γερμανοί απέκτησαν την Διοίκηση του ΟΤΕ με μικρότερο τίμημα από αυτό που έπρεπε κανονικά να καταβάλουν.
Το Μάιο του 2009, ο ΣΜΕΧΑ κατέθεσε μία εμπεριστατωμένη καταγγελία στις Βρυξέλλες εκ μέρους των χιλιάδων Ελλήνων μικρο-μετόχων του ΟΤΕ. Έγγραφα και στοιχεία της καταγγελίας περιγράφουν και αποδεικνύουν αναλυτικά τις μεθοδεύσεις του τότε Υπουργείου Οικονομικών μέχρι τη συμφωνία με τη DEUTSCHE TELEKOM. 
Η διαδικασία πώλησης - διάθεσης αγνόησε εντελώς τα δικαιώματα των 112.000 (108.000 φυσικά πρόσωπα και 4.000 νομικά πρόσωπα) υπολοίπων μετόχων του ΟΤΕ. Η παράλειψη αυτή έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τα άρθρα 3 και 5 της Οδηγίας 2004/25/EK της 21ης Απριλίου 2004 καθώς και με το άρθρα 7, 8 και 9 του  ν.3461/2006.
 Μετά την αποδοχή της καταγγελίας του ΣΜΕΧΑ από την Ευρωπαική Επιτροπή, η υπόθεση ΟΤΕ - DEUTSCHE TELEKOM καθίσταται η σημαντικότερη υπόθεση εταιρικής διακυβέρνησης στην ιστορία της ΕΕ τόσο από πλευράς μεγέθους όσο και από πλευράς νομικού προηγουμένου. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εξαγορά εταιρίας η οποία ελέγχεται ως ελαττωματική όσον αφορά την καταπάτηση των δικαιωμάτων των μετόχων της μειοψηφίας. Επίσης, πρόκειται για την πρώτη υπόθεση στην οποία θα κρίνεται η προστασία των δικαιωμάτων των μικρο-μετόχων σε εταιρίες όπου το Δημόσιο έχει άμεση ή έμμεση σημαντική συμμετοχή και επιρροή. Απομένει να δούμε σύντομα το αποτέλεσμα αυτής της υπόθεσης.

Αναφορα στον τύπο για το θέμα του ΟΤΕ

Σάββατο 6 Μαρτίου 2010

Εις το πυρ το εξώτερον!


Αρχίζει να γίνεται ολοένα και πιο φανερό, πως περνά στη συνείδηση του ελληνικού λαού η άποψη «όποιος έχει εταιρεία στην Κύπρο, όποιος είναι εφοπλιστής, όποιος είναι πλούσιος, είναι και ‘απατεώνας' και έχει βγάλει τα λεφτά με τρόπο που δεν είναι σύμφωνος με τους ελληνικούς νόμους». Βάλλεται σύσσωμη αυτή η τάξη χωρίς κάποιος να έχει επισήμως κατηγορηθεί για κάτι συγκεκριμένο.
Όμως φαίνεται πως και αυτοί που βρίσκονται στις ανώτατες θέσεις του ελεγκτικού μηχανισμού της κρατικής μηχανής, αγνοούν βασικές ορολογίες και διαχέουν πληροφορίες οι οποίες αναπαραγόμενες από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης τροφοδοτούν με περισσότερη απέχθεια το αίσθημα των πολιτών για συγκεκριμένες οικονομικές τάξεις.
Δυστυχώς ο κρατικός μηχανισμός ειδικά στο κομμάτι του ελέγχου μάλλον δεν έχει στελεχωθεί από άριστα καταρτισμένους λειτουργούς. Άλλωστε ελάχιστοι προέρχονται από τον χρηματοοικονομικό κλάδο και έχουν μακρά εμπειρία από τη λειτουργία των εταιρειών και των νόμων που τις διέπουν. Όμως έτσι όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα στον τόπο είναι μεγάλη η ανάγκη για τέτοια στελέχη. Δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται εταιρεία με έδρα στην Κύπρο, η οποία είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως offshore. Δεν μπορεί κάθε χώρα που φορολογεί με χαμηλούς συντελεστές τις εταιρείες να θεωρείται ως φορολογικός παράδεισος ή τόπος όπου κρύβουν τα λεφτά τους οι πλούσιοι. Δεν μπορεί να αγνοείται ο νόμος περί μολύνσεων του περιβάλλοντος (Pollution ACΤ) που ισχύει στην Αμερική και επιβάλει εξοντωτικές ποινές (δις €) σε όποιο πλοίο προκαλέσει θαλάσσια μόλυνση σε κάποιο ατύχημα οπουδήποτε στο κόσμο και αν συμβεί. Αυτός ο νόμος έχει οδηγήσει πολλούς εφοπλιστές στην ίδρυση δεκάδων εταιρειών ώστε να μοιράζονται τα περιουσιακά στοιχεία και να μην απειλείται ολόκληρη η επιχειρηματική τους δραστηριότητα στην περίπτωση που συμβεί κάποιο ατύχημα και δημιουργηθεί μόλυνση.
Επιπλέον ποτέ δεν εξετάστηκε η προσφορά στη χώρα κάποιου από αυτούς τους εφοπλιστές που λοιδορούνται. 
Η οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα έχει αναδείξει χρόνια προβλήματα της λειτουργίας του κράτους. Μέλημα φυσικά της Κυβέρνησης είναι στην παρούσα φάση η αντιμετώπιση του υψηλού ελλείμματος, αλλά θα πρέπει να δει με τη δέουσα προσοχή στη συνέχεια και όλα τα γρανάζια της κρατικής μηχανής. Να προχωρήσει στις απαραίτητες αλλαγές  και να τοποθετηθούν οι κατάλληλοι στις κατάλληλες θέσεις. Οι άριστοι και όχι οι αρεστοί όπως είχε δεσμευτεί και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός . Είμαι πεπεισμένος πως αν γίνει αυτό και τα έσοδα θα αυξηθούν και νέες ιδέες θα υπάρξουν και ο λαός θα τρέφει το αίσθημά του με περισσότερη δικαιοσύνη.

Τετάρτη 3 Μαρτίου 2010

Αναφορές στον Τύπο για Σεμινάριο που Διοργανώνω

Στις παρακάτω εικόνες φαίνονται οι αναφορές της Καθημερινής και της Εφημερίδας 'Χρηματιστήριο'  για το σεμινάριο  με θέμα 'Απαραίτητες γνώσεις για επενδυτική επιβίωση στην παρούσα κρίση' που διοργανώνω.