Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου 2010

Μέτρα μακριά από την πράξη υπερ των ξένων συμφερόντων

Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου 2010

Μέτρα μακριά από την πράξη υπερ των ξένων συμφερόντων

Η συμπεριφορά της Κυβέρνησης το τελευταίο διάστημα δίνει την εντύπωση πως βρήκε τα λεφτά. Θετικά σχόλια υπάρχουν από την Τρόικα και φράσεις του τύπου «δεν υπάρχει σάλιο» ή «τα ταμεία είναι άδεια» αποτελούν μάλλον παρελθόν. Έτσι και η κάνουλα των εξόδων ξανάνοιξε. Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που αποφασίστηκε η «πανηγυρική» συνεδρίαση του νέου υπουργικού συμβουλίου να γίνει στη Θεσσαλονίκη. Το νέο υπουργικό συμβούλιο είναι σημαντικά αυξημένο, άρα και οι δαπάνες, όπως για παράδειγμα για συμβούλους, θα αυξηθούν σημαντικά. Και φυσικά όλοι οι υπουργοί, οι αναπληρωτές υπουργοί και οι υφυπουργοί θα μεταφερθούν στη Θεσσαλονίκη για τη Διεθνή Έκθεση με την  «δικαιολογία» ότι πρέπει να συμμετάσχουν στο υπουργικό συμβούλιο. Σε μία δύσκολη περίοδο ο Πρωθυπουργός αντί να επαναπροσδιορίσει με τη στάση του το ρόλο της ΔΕΘ λόγω της οικονομικής συγκυρίας επιλέγει τη μαζική μεταφορά υπουργών, γραμματέων συμβούλων και άλλων επιβαρύνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό. Στο παραπάνω έξοδο θα πρέπει να προστεθεί  το ποσό που θα απαιτηθεί για τη μεταφορά δυνάμεων της αστυνομίας προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν επεισόδια από τις μεγάλες διαδηλώσεις που έχουν προγραμματιστεί, αλλά και το ποσό που απορροφά η ίδια η έκθεση.


 Οι φορείς της συμπρωτεύουσας ζητούν επαναπροσδιορισμό της ΔΕΘ ώστε να επανέλθει στο επίκεντρο η εμπορική της διάσταση. Και δεν έχουν άδικο, αφού τα τελευταία χρόνια «μέγας χορηγός» είναι το ίδιο το κράτος. Υπουργεία, σώματα ασφαλείας, υπηρεσίες και εταιρείες του κράτους κ.α. διαφημίζονται μέσω πανάκριβων περιπτέρων σε μία έκθεση που μόνο διεθνή δεν μπορεί να λέγεται. Φέτος ήταν η καλύτερη ευκαιρία να αλλάξει ο ρόλος της έκθεσης και παράλληλα να σταματήσει αυτή η μεγάλη οικονομική αιμορραγία του κρατικού προϋπολογισμού. Όσοι τα τελευταία χρόνια επισκέπτονται την εν λόγω έκθεση γνωρίζουν ότι πρόκειται για ένα μεγάλο πανηγύρι, με υπουργούς, συμβούλους και διάφορους παρατρεχάμενους να διαμένουν σε πανάκριβα ξενοδοχεία και να περιφέρονται σε πανάκριβα περίπτερα τα οποία έχουν νοικιάσει κρατικοί φορείς και εταιρείες. Εξαιρετικής ευστοχίας οι πρόσφατες δηλώσεις του κ.Βούγια, ο οποίος είπε ότι η έκθεση θα έπρεπε να ονομάζεται Κρατική Έκθεση Θεσσαλονίκης.


 Φυσικά και δεν αγνοώ και την πρόθεση της Κυβέρνησης να μειώσει τα κρατικά περίπτερα. Φέτος όμως θα μπορούσε μόνο ο Πρωθυπουργός απλά να παραστεί στα εγκαίνια και στη συνέχεια να επιστρέψει. Να δείξει πως η κατάσταση της οικονομίας μπορεί να έχει βελτιωθεί λόγω μείωσης δαπανών και αναστολής πληρωμών, αλλά απαιτούνται έξυπνες οργανωτικές οικονομίες από τους κρατικούς λειτουργούς αντί να μειώνονται μισθοί και συντάξεις.

Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2010

Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2010

Εναλλακτικές πηγές εσόδων


Η Κυβέρνηση αναζητά τρόπους για να καλύψει την «μαύρη τρύπα» των εσόδων. Έχει γίνει κατανοητό ότι η αύξηση των φόρων δεν φέρνει αναλογική αύξηση εσόδων. Θα έπρεπε όμως το οικονομικό επιτελείο να είχε αναζητήσει εναλλακτικές πηγές εσόδων νωρίτερα, γιατί η υστέρηση ήταν βέβαιη και είχε υποστηριχθεί και από τη συγκεκριμένη στήλη. Πρέπει τώρα να χαραχθεί μία νέα στρατηγική και να πεισθεί η Τρόικα πως πολλά από τα οποία ζητά φέρνουν αντίθετα αποτελέσματα. Την επόμενη χρονιά μάλιστα η υστέρηση θα είναι ακόμα μεγαλύτερη, αφού το κράτος εκτιμά ότι θα έχει έσοδα από τον φόρο υπεραξίας και τον φόρο επί μερισμάτων. Τα αποτελέσματα εξαμήνου των εισηγμένων έδειξαν πως τα έσοδα που θα λάβει το κράτος θα είναι πολύ περιορισμένα λόγω των μεγάλων ζημιών των εταιρειών. Άρα μειωμένα θα είναι τα έσοδα από μερίσματα αφού οι εταιρείες δε θα έχουν κέρδη να μοιράσουν. Κάτι ανάλογο θα συμβεί και με το φόρο υπεραξίας. Είναι ευκαιρία λοιπόν να γίνει μία καλύτερη εκτίμηση και να πεισθεί η Τρόικα για τις στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί. Για παράδειγμα ο φόρος μερισμάτων ύψους 40% στην πηγή είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο. Είναι ένα δώρο προς τα ξένα private banking και τις ελληνικές τράπεζες που έχουν θυγατρικές στο εξωτερικό (Λουξεμβούργο, Jersey, Guernsey). Περισσότερο αυτό ισχύει και στην περίπτωση επιβολής φόρου υπεραξίας επί ξένων μετοχών. Τα τμήματα private banking που εγκαταστάθηκαν στην αλλοδαπή πίνουν στην υγειά της Κυβέρνησης στο πάρτι που έχουν στήσει. Τα ίδιο και οι ξένες πλατφόρμες. Για την Ελλάδα μπορεί να εφαρμοσθεί ο φόρος υπεραξίας -αρκεί να προσμετρώνται και οι ζημιές- εάν ο λογαριασμός τηρείται στο όνομα του τελικού επενδυτή. Για ξένους τίτλους όχι. Το ερώτημα βέβαια που τίθεται είναι αν οι άνθρωποι που συμβουλεύουν τον Πρωθυπουργό, τον έχουν ενημερώσει για τα παραπάνω. Η απάντηση λογικά είναι αρνητική. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Είναι πάντως επιτακτική ανάγκη η Κυβέρνηση να καταλάβει ότι δεν μπορεί να τα παίρνει από όλες τις πλευρές, ήτοι και α) από Τράπεζες και ΑΧΕΠΕΥ -εάν έχουν κέρδη- και β) από τα προϊόντα. Πρέπει να υπάρξει μία συνολική αναμόρφωση του φορολογικού. Να σταματήσει η διαφορετική μεταχείριση εταιρειών και φυσικών προσώπων, να σταθεροποιηθεί ο φορολογικός συντελεστής και να δοθούν κίνητρα προσέλκυσης κεφαλαίων, όπως μέσω δημιουργίας αμοιβαίων κεφαλαίων από ΑΕΔΑΚ με λογικά κεφάλαια. Μόνο με κατάλληλο και μόνιμο θεσμικό πλαίσιο έρχεται η πρόοδος.