Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013

Αλλάξτε άμεσα τη φορολογική δομή του οικονομικού επιτελείου

Αλλάξτε άμεσα τη φορολογική δομή του οικονομικού επιτελείου


Το παρόν (τολμηρό για κάποιους) κείμενο το γράφω ως άνθρωπος της αγοράς, Έλληνας ενεργός πολίτης που αγαπώ την πατρίδα μου και προσπαθώ με κάθε τρόπο να βοηθήσω με όσες δυνάμεις διαθέτω, ψηφισθείς από  5 χιλιάδες ψηφοφόρους της Α’ Αθήνας της ΝΔ κατά την πρώτη εκλογική αναμέτρηση, που με ψήφισαν στις τελευταίες εκλογές (που εκτέθηκα για πρώτη φορά στη ζωή μου -χωρίς να έχω πάρει Δημόσια χρήματα ή θέσεις και χωρίς να έχω υποχρεώσει ψηφοφόρους με ρουσφέτια, που συνήθως γίνονται από δημόσια χρήματα). Ήμουν  υποψήφιος μόνο και μόνο α) από αγάπη προς την πατρίδα μας, β) για να μην κυβερνώμαι από ακατάλληλους  όπως τώρα. Ήμουν Πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ και νυν μέλος του Δ.Σ., επιχειρηματίας, νυν πρόεδρος ΑΧΕΠΕΥ και εισηγητής αρκετών προεκλογικών αναπτυξιακών  προτάσεων, οι οποίες μετά λύπης μου διαπιστώνω πως δεν εφαρμόζονται.


Η σύγχυση που επικρατούσε εκείνη την προεκλογική εποχή οδήγησε στην πολιτική αδράνεια του χρηματοπιστωτικού χώρου να στηρίξει τα λίγα υποψήφια στελέχη της αγοράς όπως η υποψηφιότητά μου.. Δεν κατανόησε τότε η αγορά τις τραγικές εξελίξεις που η χώρα βίωσε και βιώνει και τις συνέπειες της ψήφισης ακατάλληλων υποψήφιων που τώρα διαπιστώνουν. Δεν μπορούσε να πιστέψει την απόλυτη ανάγκη ψήφισης ειδικών του χώρου για να μην ψηφίζονται γελοιότητες. Δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι άλλους ψηφίζει και άλλοι νομοθετούν στην πράξη, όπως γίνεται τώρα. Παράλληλα, η πριμοδότηση του στενού κομματικού πυρήνα σε παλαιότερους υποψηφίους λόγω της υποχρέωσης που έχουν από τα ρουσφέτια και τους διορισμούς, και το χαμηλό ποσοστό 15% της Νέας Δημοκρατίας στις πρώτες εκλογές (βάσης), ενώ οι γειτονικοί φιλελεύθεροι χώροι που θα έδιναν την δεύτερη ψήφο τους σε μένα πήραν 12%, συνετέλεσαν ώστε να έλθω πρώτος επιλαχών με μικρή διαφορά από τον εκλεγέντα προηγούμενο.

Αυτά τα γεγονότα επιβάλλουν να εκφράσω με ειλικρίνεια τα παρακάτω, με αποκλειστικό σκοπό με καλόπιστη έστω έντονη κριτική να προλάβω τις επερχόμενες δυσμενέστερες για να μην πω τραγικές για τη χώρα εξελίξεις. Πάνω απ΄ όλα πρυτανεύει και δίνεται προτεραιότητα υπεράνω προσώπων ή κομμάτων ή άλλων σκοπιμοτήτων η αγάπη, η αφοσίωση και η πίστη μας προς την πατρίδα μας. Τα συμβουλευτικά και ενημερωτικά sms που έστειλα στον κ. Υπουργό δεν ήσαν επαρκή.

Αγαπητός και σεβαστός ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Οικονομικών αλλά πιο αγαπητή και σεβαστή για μένα είναι η πατρίδα μας. "Ακούω την κριτική, όταν είναι δημιουργική την λαμβάνω υπόψη" δήλωσε πρόσφατα ο Υπουργός Οικονομικών. Αντί να θυμώσουν για τα παρακάτω ας κοιτάξουν να βρουν τις πρέπουσες λύσεις, ή ας απαντήσουν με τα συγκεκριμένα επιχειρήματά τους σε ποια σημεία κάνουμε (εάν κάνουμε) λάθος. Τα γεγονότα δεν μπορούν να διαψευσθούν ή να αλλάξουν. Τα σχόλια  ίσως ναι. Αν δεν γνωρίζουν, ας ρωτήσουν αυτούς που γνωρίζουν. Η κατάσταση αυτή σε βάρος της πατρίδας μας δεν μπορεί να συνεχισθεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Είναι αναμφισβήτητο ότι τόσο η κυβέρνηση όσο και όλες οι παραγωγικές και τεχνοκρατικές ομάδες της χώρας μας θα πρέπει να κινηθούν στο πλαίσιο των στόχων που έχει θέσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός:

- Επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος το 2013 και το 2014 (αλλά να είναι διατηρήσιμα)
- Ανάπτυξη από το 2014
- Έξοδος στις αγορές για δανεισμό μέχρι τα μέσα του 2014
-  Αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους
-  Απαλλαγή από τους κατοχικούς όρους της τρόικας

Παρακάτω θα αναφέρουμε τις απόψεις μας μόνο για μερικά από τα φορολογικά θέματα του Υπουργείου Οικονομικών που σχετίζονται με τους παραπάνω στόχους, επιφυλασσόμενοι για άλλα θέματα.

Το Οικονομικό Επιτελείο με επικεφαλής τον κ. Στουρνάρα, ικανότατο καθηγητή μακροοικονομικών, που απολαμβάνει της εμπιστοσύνης των δανειστών, χωρίς να έχει εκλεγεί από τον λαό με την ανούσια χωρίς αποτέλεσμα "μουρμούρα" των βουλευτών της Κυβέρνησης,  είναι γεγονός ότι έχει επιτύχει στο να εξασφαλίζει τις δόσεις των δανείων των επίσημων πιστωτών μας, με πλήρη υποταγή όμως στους όρους των, χωρίς δημιουργικό αναπτυξιακό πρόγραμμα ανασυγκρότησης. Οι λήψεις των δόσεων με αυτόν τον τρόπο δεν είναι πολύ μεγάλο επίτευγμα. Επίσης έχει επιτύχει να έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα που δυστυχώς δεν είναι διατηρήσιμο κατά πολύ μεγάλο ποσοστό λόγω της εξοντωτικής φορολογίας που δεν μπορεί να επαναληφθεί και διατηρηθεί πέραν του 2014. Επομένως και αυτή η επιτυχία είναι πρόσκαιρη, προσωρινή χωρίς την ανάπτυξη και δίνει λάθος εντύπωση σε ξένους και Έλληνες που θα το καταλάβουν κάποτε (αργά ή γρήγορα).

Το οικονομικό φορολογικό επιτελείο, σύμβουλοι που ο κ. Στουρνάρας επέλεξε να τον πλαισιώνουν, αποδεικνύεται κατώτερο των περιστάσεων σε θέματα φορολογικά, λόγω εμφανούς ελλιπούς γνώσης τόσο του επικεφαλής όσο και των συμβούλων του σε αυτά τα θέματα, ενώ ο Υφυπουργός κ. Μαυραγάνης που αμειβόταν με υψηλότατες αμοιβές ως ανώτατο φορολογικό στέλεχος της KPMG στην ελεύθερη αγορά εργασίας, και γνωρίζει τα θέματα, και διαθέτει εργασιακή εμπειρία αποδεδειγμένη και κατάλληλες (διδακτορικές μάλιστα) φορολογικές σπουδές,  όχι μόνο σπάνια εισακούεται, αλλά και δεν διαθέτει νομοθετικές δυνατότητες, ενώ εισηγείται στους  άπειρους (άριστους ίσως σε άλλα θέματα) σε φορολογικά θέματα συμβούλους του επίσης μη γνώστη σε φορολογικά θέματα Υπουργού, ο οποίος επιπλέον δεν έχει τον χρόνο ενασχόλησης και εμβάθυνσης σε αυτά τα φορολογικά θέματα. Το επιτελείο, εγκλωβισμένο στην καθηγητική απειρία της πράξης και την απουσία θητείας στην πραγματική οικονομία της αγοράς, αποδεικνύεται στην πράξη ανήμπορο να τροφοδοτήσει τον επικεφαλής Υπουργό κ. Στουρνάρα με τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να δοθεί ώθηση στην αναπτυξιακή οικονομική πολιτική, ιδίως σε θέματα φορολογικά, αλλά και άλλα θέματα που επιφυλασσόμεθα σε άλλο άρθρο.

Αυτή η κατάσταση στοιχίζει στη χώρα πολύ ακριβά. Ακόμη και στις δήθεν "σκληρές διαπραγματεύσεις" με τους υπαλλήλους της Τρόικας, οι σύμβουλοι υποχωρούν χωρίς αντίλογο μη έχοντας επιχειρήματα και ίδιες γνώσεις να αντιτάξουν, αφού δυστυχώς δεν υποστηρίζονται εναλλακτικά με επαρκή και πειστικά δεδομένα.

Είναι εμφανές ότι η φορολογική ομάδα του Υπουργείου Οικονομικών έχει δυστυχώς  για την πατρίδα μας αποτύχει να διαμορφώσει ένα δημιουργικό, σταθερό και αναπτυξιακό φορολογικό σύστημα, που να είναι και δίκαιο για τους φορολογούμενους και ελκυστικό για τους επενδυτές. Δεν μπορεί ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και πρώην υπουργός Οικονομικών, κ. Ευ. Βενιζέλος να προαναγγέλλει από το 2011 νέο φορολογικό σύστημα και να έχουμε εν έτη 2013 ένα πρόχειρο, γεμάτο λάθη και προχειρότητες, κείμενο που το χαρακτηρίζουν μάλιστα και «σύστημα». Ούτε μπορεί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός να οδηγείται σε κουραστικά ταξίδια προσέλκυσης επενδύσεων από το εξωτερικό χωρίς πρώτα να έχουμε οργανώσει εσωτερικό φιλικό περιβάλλον φορολόγησης.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το οικονομικό - φορολογικό επιτελείο έχει αποδεδειγμένα υποπέσει σε σειρά παιδαριωδών λαθών, όπως, μεταξύ άλλων ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, ο ενιαίος φόρος ακινήτων, η μη αλλαγή καταβολής 23% από κατασκευαστές εφόσον έχουν για μια τριετία έτοιμα κτίρια, η μη συγχώνευση για τον υπολογισμό του φόρου υπεραξίας όλων των asset classes, η διάταξη περί 3 συναλλαγών στις κεφαλαιαγορές και η πρόβλεψη για τους Έλληνες κατοίκους των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων να θεωρούνται φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος ενώ διαμένουν και εργάζονται εκεί, σε αντίθεση με τους ελληνικούς και ευρωπαϊκούς νόμους και την ανάγκη για ανταγωνιστικές εξαγωγικές ελληνικές υπηρεσίες φυσικών προσώπων και εταιριών, τα οποία και εκθέτουν τη χώρα μας, μηδενίζουν την ανταγωνιστική μας ικανότητα  και «πριονίζουν» την βέβαιη καλή διάθεση και ικανότητα σε πολλά άλλα θέματα, του Υπουργού Γ. Στουρνάρα, που δεν έχει τον χρόνο να ασχοληθεί με φορολογικά ακόμη και με αναπτυξιακά χρηματοοικονομικά λόγω των επίπονων διαπραγματεύσεων με Τρόικα που είναι  ίσως δικαιολογημένα ο πρώτος για τον Υπουργό χρονικός στόχος. Δεν είναι όμως ο μεγαλύτερος στόχος της Οικονομίας της πατρίδας μας, κύριε Υπουργέ των Οικονομικών.

Η νομοθέτηση σε φορολογικά θέματα από πρόσωπα που δεν προέρχονται από την αγορά και δεν έχουν ούτε τις φορολογικές γνώσεις από εργασιακή εμπειρία αποδεικνύεται επικίνδυνη για τη χώρα. Η ικανότητα αυτών των προσώπων σε θεωρητικά θέματα έστω και γειτονικά δεν επαρκεί. Ακόμη δεν ζήτησαν την συνδρομή ελληνικού φορολογικού γραφείου που θα προσφερόταν δωρεάν όπως με διαβεβαίωσαν λόγω της φιλοπατρίας. Ο θεωρητικός, άριστος κατά τα άλλα έμπιστος σύμβουλος σε φορολογικά θέματα του Υπουργού, συμπαθέστατος καθηγητής Δημόσιας Οικονομικής στην Πάντειο, ούτε από γνωστικό αντικείμενο ούτε από εργασιακή εμπειρία γνωρίζει τα φορολογικά ώστε να δημιουργεί ανάπτυξη με κατάλληλες νομοθετικές παρεμβάσεις και να διαπραγματεύεται επιτυχώς με την αποκαλούμενη τεχνική βοήθεια της Τρόικας. Το ίδιο αν όχι χειρότερα συμβαίνει και με τους άλλους φορολογικούς συμβούλους του αξιότιμου κυρίου Υπουργού.

Πιο συγκεκριμένα, στο ζήτημα του ψηφισθέντος άρθρου 21 του ν. 4172/2013, οι εξωθεσμικοί σύμβουλοι του Υπουργού, ικανότατοι στα λογιστικά και άλλα θέματα, (Πρόεδρος και Νομικοί της ΕΛΤΕ), δεν μπήκαν καν στον κόπο να διαπιστώσουν ή και να ρωτήσουν την αποκαλούμενη «τεχνική βοήθεια» της Τρόικα εάν υπάρχει κάπου στον κόσμο κάποια παρόμοια πρόβλεψη που να αντιμετωπίζει ως επιτηδευματίες όσους πραγματοποιούν πάνω από τρεις συναλλαγές το εξάμηνο επί χρηματοπιστωτικών μέσων, δηλαδή σε μετοχές, ομόλογα και παράγωγα. Το βεβαιώνουμε από τη συνάντησή μας. Μας είπε ότι θέλει στην πραγματικότητα υψηλότερη φορολογία. Δεν μπορούσε να σκεφθεί απλούστερη λύση και μάλιστα με ίσως περισσότερα έσοδα για το Δημόσιο, ενώ προσφέρονται από την αλλοδαπή εμπειρία διάφορες τέτοιες λύσεις.

Με λίγα λόγια, ο μικροεπενδυτής θα πρέπει να προσέλθει στην αρμόδια ΔΟΥ και να προβεί σε έναρξη επαγγέλματος για την έκδοση των σχετικών βιβλίων και στοιχείων (!), κάτι που με τη σειρά του σημαίνει πως απαιτείται προ-εγγραφή σε αρμόδιο ασφαλιστικό φορέα. Αν, δε, πρόκειται ήδη για ασφαλισμένο σε ΙΚΑ, τότε μπορεί να εξαιρείται από την υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών για τον κλάδο ζωής αλλά θα καταβάλλει εισφορές για τον κλάδο υγείας. Αν όμως πρόκειται για συνταξιούχο, τότε ανάλογα με τον ασφαλιστικό φορέα στον οποίο υπάγεται, είτε καταβάλλει εισφορές χωρίς κανένα αντίκρισμα στη σύνταξή του, είτε μειώνεται η σύνταξή του (για κάποιους ασφαλιστικούς οργανισμούς πάνω από ένα ορισμένο ποσό μειώνεται κατά 70%), είτε διακόπτεται τελείως η σύνταξη (!), απλώς και μόνο επειδή πραγματοποίησε τρεις συναλλαγές στο Χρηματιστήριο εντός εξαμήνου.

Δεν πρόκειται για φορολογικό μέτρο αύξησης εσόδων. Πρόκειται για εξωφρενικό γραφειοκρατικό αντεθνικό μέτρο εξαφάνισης συναλλαγών, αύξησης ανεργίας, μείωσης δημοσίων εσόδων.

Χρειάστηκε να ξεκινήσει ένας μεγάλος αγώνας από τον υπογράφοντα και όλη την επενδυτική κοινότητα, με συλλογή αξιόπιστων στοιχείων και πληροφοριών, για να πειστούν οι «εμπνευστές» για την γκάφα στην οποία είχαν υποπέσει.  Η συγκεκριμένη διάταξη που ψηφίσθηκε τον Ιούλιο πουθενά στην Ευρώπη ή στις ΗΠΑ δεν υφίσταται. Ζητήσαμε με δικό μας κόστος απασχόλησης από μεγάλες διεθνείς εταιρείες συμβούλων (KPMG, Ernst & Young, εξειδικευμένο δικηγορικό γραφείο Zepos & Yannopoulos, κλπ) να ερευνήσουν εάν και με ποιόν τρόπο υφίσταται αντίστοιχο θεσμικό πλαίσιο στην Ευρώπη. Η απάντηση που λάβαμε, από όλες τις παρόμοιες εταιρείες  και που προσκομίσαμε στους αρμοδίους, είναι πως σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν υποχρεώνεται επενδυτής φυσικό πρόσωπο να χαρακτηρίζεται ως επιτηδευματίας, λόγω του αριθμού των επενδυτικών συναλλαγών του σε κάποιο χρηματοπιστωτικό μέσο. "Οι σκληροί διαπραγματευτές" γιατί δεν ζήτησαν με απλή ερώτηση από την "τεχνική βοήθεια"  έγκαιρα απόδειξη για το αν και πού ισχύει;

Είναι αδιανόητο να ψηφίζονται τέτοιες γελοιότητες στην Ελληνική Βουλή. Προκαλεί μάλιστα απορία το γεγονός ότι κανένας από την κυβέρνηση, μην πούμε και από τους βουλευτές, δεν μπαίνει στον κόπο να διαβάζει τι ψηφίζει. Ιδίως απορώ με τους βουλευτές της οικονομικής Επιτροπής της Βουλής που παίρνουν μάλιστα επίδομα 150 ευρώ ανά συνεδρίαση ενώ δεν διαβάζουν. Γιατί αν το διάβασαν και δεν το κατάλαβαν τον Ιούλιο του 2013 που το ψήφισαν τότε το πρόβλημα του πολιτικού μας προσωπικού ξεπερνά τα όρια της ανοχής. Βέβαια η γκάφα αυτή έγινε χειρότερη με την προ εβδομάδος κατάθεση του υποτίθεται διορθωμένου φορολογικού νομοσχεδίου, που ψηφίζεται αύριο. Εξαίρεσαν από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων εσόδων - εξόδων και δημιουργίας του νέου επαγγέλματος "παίκτης του Χρηματιστηρίου" μόνο για συναλλαγές σε οργανωμένες αγορές και ομόλογα εταιριών εισηγμένων στο Χρηματιστήριο καθώς και ομόλογα του Δημοσίου. Δεν εγνώριζαν ότι υπάρχουν και άλλα χρηματοπιστωτικά προϊόντα που ορίσθηκαν από τον ν. 3606/2007, υποχρεωτικής πανευρωπαϊκής νομοθεσίας όπως δομημένα ομόλογα, εταιρικά ομόλογα μη εισηγμένων εταιριών, FOREX, CFDs, κλπ. Ακόμη γιατί να μην εξαιρούνται ομόλογα μη εισηγμένων εταιριών; Δεν εγνώριζαν επιπλέον ότι η ΕΝ.Α. είναι στο Χ.Α. αλλά δεν είναι οργανωμένη αγορά, είναι πολυμερής μηχανισμός διαπραγμάτευσης. Δύσκολες έννοιες για τους Συμβούλους του Υπουργού, που μάλιστα εξέδωσαν ανακοίνωση ότι η ΕΝ,Α. περιλαμβάνεται, ενώ η διατύπωση κατετέθη διαφορετικά.  Ο επικεφαλής Υπουργός φέρει ακεραία την ευθύνη όπως και οι απαθείς στην οικονομική καταστροφή βουλευτές που τυχόν θα ψηφίσουν τέτοια διάταξη. Είναι ενδιαφέρον και τελείως αντιφατικό ο κ. Προβόπουλος, Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας να προτείνει ευνοϊκό θεσμικό καθεστώς για να χρηματοδοτηθούν με εταιρικά ομόλογα μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις (λόγω έλλειψης τραπεζικής ρευστότητας) και ο κατ΄ εξοχήν αρμόδιος Υπουργός Οικονομικών να ενεργεί στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση, εξαφανίζοντας αυτήν την δυνατότητα μέσω γραφειοκρατικών δυσμενών διαδικασιών, ωθώντας τις ελληνικές επιχειρήσεις στην κατάρρευση;

Αυτή όμως δεν είναι η μόνη γκάφα των στελεχών του ΥΠΟΙΚ. Για τον υπολογισμό του φόρου υπεραξίας 15% έχουν προβλέψει (στον νόμο που ψηφίσθηκε) o συμψηφισμός κερδών-ζημιών να γίνεται ανά κατηγορία τίτλων (asset class), δηλαδή ο επενδυτής να υπολογίζει ξεχωριστά τα κέρδη ή τις ζημιές του για συναλλαγές σε μετοχές, ξεχωριστά για ομόλογα και επίσης ξεχωριστά για παράγωγα και αυτό να συνεχίζεται για κάθε χρόνο, αφού υπάρχει πρόβλεψη μεταφοράς τυχόν ζημιάς από συναλλαγές που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια ενός έτους, σε επόμενα έτη επ’ αόριστον. Ο «ειδικός» εξωθεσμικός στο θέμα σύμβουλος του υπουργού δεν γνώριζε κατά τη συζήτησή μας ότι το 90% των κωδικών του ΧΑ είναι χαρτοφυλάκια κάτω των 10.000 ευρώ και επομένως το ενδεχόμενο swap σε τέτοια μικρά ποσά για αποφυγή της φορολογίας, όπως ισχυρίζετο, θα είναι αδύνατο!!

Μάλιστα, τον φόρο υπεραξίας δεν θα τον πληρώσουν οι ξένοι καθώς  και τα αμοιβαία κεφάλαια (ελληνικά και ξένα) που φρόντισε το παρόν οικονομικό επιτελείο πριν λίγους μήνες με νόμο στη Βουλή να διαχειρίζονται από ΑΕΔΑΚ πολύ υψηλών κεφαλαίων (500.000 € έναντι 125.000 € στην υπόλοιπη Ευρώπη) για να προωθηθεί το τραπεζικό ολιγοπώλιο και να κατευθύνονται Έλληνες και ελληνικές επιχειρήσεις στην Κύπρο ή στο Λουξεμβούργο. Δηλαδή δεν θα ισχύσει ο φόρος υπεραξίας για πάνω από το 50% της αγοράς! Μόνο οι Έλληνες ιδιώτες επενδυτές θα πληρώνουν τον φόρο υπεραξίας, ενώ και επειδή αυτοεξυπηρετούνται στις χρηματιστηριακές συναλλαγές τους!! Δεν λαμβάνεται πρόνοια για τους επενδυτές που αναθέτουν σε τρίτους διαχειριστές την εκτέλεση συναλλαγών. Επίσης θα διατηρηθεί ταυτόχρονα ο φόρος συναλλαγών παρόλο που πουθενά δεν ισχύουν διπλοί φόροι. Μάλιστα το κόστος φόρου συναλλαγών δεν θα αναγνωρίζεται!! Επομένως μπορεί να υπάρχει αλγεβρική πραγματική ζημία και ταυτόχρονο φορολογία του επενδυτή επί θεωρητικής πλαστής υπεραξίας!!

Όμως οι κύριοι σύμβουλοι του επιτελείου του κ. Στουρνάρα, χωρίς να αντιλαμβάνονται τα λάθη λόγω της ανεπάρκειας τους στη σύγχρονη πραγματικότητα δεν θεώρησαν ούτε χρήσιμο να ακούσουν τα στελέχη της κεφαλαιαγοράς (μεταξύ των οποίων ΣΜΕΧΑ, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ΕΧΑΕ, ΣΕΔ, κλπ) που έχουν αντιπροτείνει ένα πιο σαφές πλαίσιο, ότι δηλαδή το χαρτοφυλάκιο κάθε επενδυτή αποτελεί ένα ενιαίο σύνολο από επιμέρους προϊόντα και επενδυτικές στρατηγικές και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται και φορολογικά. Εξάλλου, είναι γνωστό πως σε όλες τις κεφαλαιαγορές ανά τον κόσμο, ο συμψηφισμός κερδών και ζημιών γίνεται με έναν ενιαίο τρόπο (δηλαδή across asset classes) και όχι αποσπασματικά.

Δεν πρέπει επίσης να περάσει απαρατήρητο από την επενδυτική κοινότητα και τους Βουλευτές που δεν θα παραμείνουν απαθείς και έχουν σθένος και ήθος, ότι:

(α) τόσο ο Υπουργός κ. Γ. Στουρνάρας δήλωσε στη Βουλή προφορικά, όσο και στην εισηγητική έκθεση γραπτά αναφέρεται ότι "κάναμε εκτεταμένες διαβουλεύσεις με τους φυσικούς φορείς της αγοράς όπως η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η Ένωση Τραπεζών, ο ΣΕΒ και το Χρηματιστήριο", ενώ αυτό είναι αναληθές με γραπτά και προφορικά στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας και έχουν δημοσιευθεί. Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, κ. Κουτσούκος αυτό επικαλέσθηκε για να μιλήσει στη Βουλή, την Κυριακή, ο ΣΜΕΧΑ. Είπε ο κ. Κουτσούκος "γράφει η εισηγητική έκθεση ότι συμφώνησαν οι φορείς ενώ πριν λίγο ο κ.. Μωραϊτάκης μας είπε ότι δεν συμφώνησαν. Γι΄ αυτό ζητώ να μιλήσει ο Πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ".

(β) δήλωσε ο κ. Γ. Στουρνάρας στη Βουλή "να εφαρμόσουμε ό,τι εφαρμόζεται και στην υπόλοιπη Ευρώπη". Και όμως ο ίδιος, ίσως χωρίς ενδεχομένως να το ξέρει, προωθεί διατάξεις που δεν ισχύουν στην Ευρώπη! Οι σύμβουλοί του προφανώς δεν τον ενημέρωσαν.

(γ) δήλωσε ο κ. Στουρνάρας "Αυτήν την ώρα που μιλάμε κάνουμε διαπραγματεύσεις ακριβώς για να δούμε τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη και να προσαρμόσουμε τον νόμο αν χρειαστεί". Δηλαδή, Κύριε Υπουργέ, πόσους μήνες χρειάζεσθε; Καταθέτετε νόμους την ίδια στιγμή που διαπραγματεύεσθε χωρίς να έχετε τελειώσει την διαπραγμάτευση, χωρίς να γνωρίζετε το νόημα και τις συνέπειές τους; Αφού παρουσιάσαμε εδώ και μήνες στους συμβούλους σας, όλοι οι φορείς, τι ισχύει στην Ευρώπη, γιατί κάνετε αναληθείς δηλώσεις; Τα sms που σας έστειλα, Κύριε Υπουργέ, και το παραδεχθήκατε στη Βουλή, δεν ήσαν επαρκώς ενημερωτικά; Απολύστε τους συμβούλους σας εάν δεν σας ενημέρωσαν και δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους. Εσείς τους εξουσιοδοτήσατε και μας είπατε να μιλήσουμε μαζί τους.

Σύγχυση επικρατεί και με τον τρόπο καταγραφής της τιμής κτήσης, βάσει της οποίας θα προκύψει και το κατά πόσο υπάρχει κέρδος ή ζημιά για έναν επενδυτή. Σύμφωνα με το νόμο, ως υπεραξία ή κεφαλαιακά κέρδη νοείται η διαφορά μεταξύ του τιμήματος που καταβλήθηκε για την αγορά και της τιμής που εισπράχθηκε με την πώληση, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων. Εφόσον, λοιπόν, η διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης μιας μετοχής είναι θετική, αυτό θα αποτελεί εισόδημα για τον φορολογούμενο και θα φορολογείται με συντελεστή 15%. Ο φόρος συναλλαγών, όπως τα έξοδα, προμήθειες, κλπ. δεν θα υπολογίζεται στο κόστος κτήσης!!

Τι συμβαίνει όμως όταν η τιμή κτήσης δεν είναι γνωστή; Ο νομοθέτης επέλεξε πως σε περίπτωση που η τιμή κτήσης δεν μπορεί να προσδιορισθεί, να θεωρείται μηδενική. Εάν, δηλαδή, ένας επενδυτής για διάφορους λόγους δεν μπορεί να βρει το πινακίδιο αγοράς κάποιας μετοχής και προχωρήσει στην πώλησή της μετά την 1/1/2014, τότε κινδυνεύει να φορολογηθεί για ποσό πολύ μεγαλύτερο από το πραγματικό του κέρδος. Πρόκειται για εξαιρετικά πιθανό σενάριο, δεδομένου ότι υπάρχουν στο Χ.Α. υπάρχουν επενδυτές με συμμετοχές σε ιστορικές εταιρείες, όπως ο Τιτάνας ή η Εθνική Τράπεζα, που αποκτήθηκαν προ δεκαετιών...

Η ΕΧΑΕ με εμπεριστατωμένη μελέτη της που απέστειλε προς το Υπουργείο Οικονομικών (και αποδεικνύονται τα αντίθετα από τους ισχυρισμούς του Υπουργού και της εισηγητικής έκθεσης) όχι απλώς επεσήμανε τα ανωτέρω αλλά και αποδείκνυε τα ελάχιστα έως αρνητικά έσοδα για το Δημόσιο ταυτόχρονα με τις αρνητικές επιπτώσεις που θα είχε η επιβολή του φόρου υπεραξίας στη ρευστότητα της Ελληνικής Κεφαλαιαγοράς, η οποία υστερεί σημαντικά έναντι των υπολοίπων ευρωπαϊκών αγορών, σημειώνοντας μάλιστα ότι λόγω της μείωσης της παρεχόμενης ρευστότητας πανευρωπαϊκά, ακόμη και η επιβολή του FTT βρίσκεται σε φάση ουσιαστικής αναστολής. Άλλα αρνητικά σημεία που επεσήμανε η ΕΧΑΕ στη μελέτη της αφορούν την επιβάρυνση των φυσικών προσώπων - φορολογικών κατοίκων Ελλάδος με διπλή φορολογία (επί των συναλλαγών πώλησης και της αντίστοιχης υπεραξίας) κατά τις μεταβιβάσεις τίτλων, την κατ΄ ουσίαν τιμωρία της μακροπρόθεσμης επένδυσης καθώς ο φόρος υπεραξίας εφαρμόζεται ανεξάρτητα με τον χρόνο απόκτησης των μεταβιβαζόμενων τίτλων, αντί μόνο για τους τίτλους που αποκτώνται από την έναρξη ισχύος των σχετικών διατάξεων και μετά. Επίσης επεσήμανε τα διαδικαστικά προβλήματα εφαρμογής που θα επιβαρύνουν εν τέλει τη συναλλακτική δραστηριότητα Ελλήνων και ξένων επενδυτών στο ελληνικό Χρηματιστήριο με υπέρογκο διαχειριστικό κόστος επιπλέον του φορολογικού.

Η ΕΧΑΕ μάλιστα από κοινού με τους άλλους φορείς της αγοράς είχαν προτείνει την κατάργηση του φόρου υπεραξίας και την διατήρηση του φόρου επί των πωλήσεων με αύξηση του ποσοστού σε 0,30% και 0,03% για τις ενδοημερήσιες συναλλαγές. Με τον τρόπο αυτό τα έσοδα του Δημοσίου θα αυξάνονταν ενώ παράλληλα θα αυξανόταν και η κυκλοφοριακή ταχύτητα (velocity) της ελληνικής αγοράς. ΄Ολα αυτά απορρίφθηκαν από πολιτικούς παράγοντες εκτός γνώσεων της αγοράς που κανένας προεκλογικά δεν είχε διανοηθεί ότι η νομοθετική τύχη της πατρίδας μας θα εξαρτάτο από εκείνους. Ας μας γίνει σε όλους εμάς τους πολίτες το πάθημα μάθημα.

Η κατάσταση δεν είναι διαφορετική ούτε στο ζήτημα των διμερών φορολογικών συμφωνιών, με αυτήν των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων να εκθέτει ανεπανόρθωτα διεθνώς τη χώρα μας και να αδικεί μια κατηγορία Ελλήνων πολιτών, μόνιμων κατοίκων ΗΑΕ. Μέχρι και ένας μη «ειδικευόμενος» επί των φορολογικών θεμάτων αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορεί να φορολογούνται ως κάτοικοι Ελλάδος όσοι εργάζονται και διαμένουν πάνω από 183 ημέρες ετησίως με τις οικογένειές τους στα ΗΑΕ. Μοναδική εξαίρεση σε όλη την ΕΕ αφού, πέραν της αδικίας, αυξάνει το ελληνικό κόστος εξαγωγικών υπηρεσιών στην αλλοδαπή και το καθιστά μη ανταγωνιστικό κατά 35%-40%. Γκάφα που σωστά δεν υπήρξε σε αντίστοιχες συμβάσεις στο παρελθόν, από άλλη πολιτική ηγεσία, όπως αυτές με το Κατάρ, τη Σαουδική Αραβία και το Κουβέιτ και αποδεικνύουν περίτρανα το τραγικό λάθος, μόνο στην πρόσφατη περίπτωση των ΗΑΕ, που δεν είναι εύκολο εκ των υστέρων να διορθωθεί. Οι χειρισμοί φτάνουν στα όρια της επικινδυνότητας για την οικονομία τη στιγμή μάλιστα που τα περιθώρια επανόρθωσης είναι μηδενικά ή έστω πολύ περιορισμένα.

Ενδεχομένως να μπορεί να γίνει διόρθωση με ιδιαίτερη εγκύκλιο από τον συνετό  ΓΓΔΕ εάν θεωρηθεί ότι υπάρχει γνωμοδότηση από τη Διεύθυνση Διεθνών Σχέσεων καθώς σε περίπτωση διαφοράς συμφωνίας με το εσωτερικό δίκαιο ισχύει (κατά την ελληνική απόφαση) το ευνοϊκότερο.  Ίδωμεν!!

Δημιουργούνται εδώ πολλά ερωτήματα και για την ανεπάρκεια και των συμβούλων του υπουργού Εξωτερικών και αντιπροέδρου της κυβέρνησης, του νομικού Ευ. Βενιζέλου, καθώς και του κ. Κ. Χατζηδάκη, που δεν διάβασαν προφανώς αλλά  έδωσαν την έγκριση να πάει στη Βουλή στις 12/11/2013 για να περάσει ένα τέτοιο κείμενο που εκθέτει τη χώρα μας διεθνώς, προκαλεί οικονομική οπισθοχώρηση και βυθίζει 6.000 Έλληνες των ΗΑΕ σε εξαγωγή δυστυχίας και μεταξύ πολλών άλλων (σαν να μην έφθανε η ελληνική εσωτερική δυστυχία) διατήρηση στο εξωτερικό κεφαλαίων που έστελναν στην Ελλάδα μέχρι τώρα. Είναι απορίας άξιο πως οι εμπνευστές δεν μπήκαν καν στον κόπο να ανατρέξουν στις παλαιότερες συμφωνίες με Κατάρ, Σαουδική Αραβία και Κουβέιτ, να δουν τουλάχιστον πως οι προκάτοχοι τους χειρίστηκαν τα εν λόγω θέματα. Ενώ είχαν την ευχέρεια να διδαχθούν από την εμπειρία άλλων, χωρίς να αντιληφθούν και πάλι την ανεπάρκεια τους, κατέγραψαν στο «βιογραφικό» τους ένα ακόμη φιάσκο.

Ένα ακόμη αναγκαίο μέτρο είναι να εφαρμόσουμε την ευρωπαϊκή οδηγία περί ΑΕΔΑΚ που διαχειρίζεται Αμοιβαία Κεφάλαια (Α/Κ) με ελάχιστο ύψος κεφαλαίων 125.000-250.000 ευρώ, έναντι των 500.000 ευρώ κεφάλαιο που ψηφίστηκε από το παρόν οικονομικό επιτελείο υπό τον κύριο Στουρνάρα (που αρχικά είχε προτείνει 1 εκατ. ευρώ) και απαιτείται τώρα στην Ελλάδα και δημιουργεί πρόσθετα τεχνικά εμπόδια ανάπτυξης. Ούτε μέτρα ανάπτυξης χωρίς δημοσιονομικό κόστος αδυνατούν οι Υπουργικοί σύμβουλοι του κ. Στουρνάρα να εφαρμόσουν. Υπάρχουν σημαντικά κεφάλαια στο εξωτερικό, τα οποία εάν ένα μικρό μέρος εισρεύσει στην Ελλάδα θα σχηματιστούν κρίσιμες επενδύσεις. Οι αρμόδιοι και εδώ αδρανούν, εάν δεν αγνοούν τη σημαντικότητα της ρύθμισης.

Μία ακόμη γκάφα του επιτελείου επί των φορολογικών αφορά η πρόβλεψη για την τιμή κτήσης του ακινήτου. Ο νόμος λέει ότι αν ο πωλητής δεν μπορεί να προσδιορίσει την τιμή κτήσης αυτή θα θεωρείται ότι είναι μηδενική. Επομένως, ο φόρος υπεραξίας θα υπολογιστεί για το σύνολο του ποσού που θα αναγράφεται στο συμβόλαιο πώλησης, δηλαδή από το πρώτο ευρώ.

Για παράδειγμα, αν ένα ακίνητο πουληθεί 100.000 ευρώ και ο ιδιοκτήτης δεν δηλώσει την τιμή κτήσης τότε ο φόρος 15% θα επιβληθεί επί του συνολικού ποσού, επομένως το κράτος θα του πάρει 15.000 ευρώ! Άνθρωποι που γνωρίζουν την οικοδομή και την κτηματαγορά επισημαίνουν ότι υπάρχουν πάρα πολλές τέτοιες περιπτώσεις όπου οι ιδιοκτήτες δεν μπορούν να αποδείξουν την τιμή κτήσης. Για παράδειγμα υπάρχουν πολίτες που αγόρασαν ένα οικόπεδο, έκτισαν σπίτι αλλά δεν κράτησαν τα τιμολόγια που αποδεικνύουν το κόστος ανέγερσης του ακινήτου. Έτσι, αν το οικόπεδο μαζί με το κτίσμα πουληθεί 300.000 ευρώ και μόνο για το οικόπεδο δηλωθεί κόστος κτήσης 100.000 ευρώ, ο ιδιοκτήτης θα επιβαρυνθεί με φόρο 15% για τα υπόλοιπα 200.000 ευρώ, επομένως θα πληρώσει 30.000 ευρώ. Η παραπάνω περίπτωση αφορά κυρίως ακίνητα στην επαρχία όπου πολλές φορές κτίζονται ακίνητα επί οικοπέδων χωρίς να κρατούν οι ιδιοκτήτες τα παραστατικά για το κόστος ανέγερσης. Επίσης, πώς θα μπορέσει να προσδιοριστεί το κόστος κτήσης για ακίνητα σε χωριά που ανακαινίστηκαν και πωλούνται;

Το ίδιο θα συμβεί και στις περιπτώσεις των κληρονομιών. Αν δηλαδή κάποιος πολίτης κληρονομήσει από την οικογένειά του ένα ακίνητο και το πουλήσει χωρίς να έχει στοιχεία για το κόστος κτήσης, τότε θα επιβαρυνθεί με υψηλό φόρο υπεραξίας. Μάλιστα, σ’ αυτό πρέπει να προστεθεί και η νέα παράδοξη «έμπνευση» των νομοθετών του παρελθόντος, που δεν επιλύει όμως η σημερινή ηγεσία, που προέβλεψαν ότι όσοι δεν πουλούν τα ακίνητα που κατασκεύασαν θα πληρώνουν 23% το ΦΠΑ και θα το παίρνουν οι ίδιοι!

Με δεδομένη την καθίζηση των τιμών την τελευταία πενταετία, ο φόρος υπεραξίας εκτιμάται πως θα έχει περιορισμένες επιπτώσεις, ενώ ελάχιστη θεωρείται από αρμόδιους παράγοντες η συμβολή της μείωσης του φόρου μεταβίβασης στην αναθέρμανση της αγοράς, δεδομένου ότι είναι πρακτικά «νεκρή». Το περασμένο έτος τα έσοδα από μεταβιβάσεις ακινήτων ήταν μόλις 201 εκατ. ευρώ όταν πέντε χρόνια νωρίτερα έφταναν το 1 δισ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2007 έγιναν 148.125 αγοραπωλησίες ακινήτων, ενώ δύο χρόνια αργότερα, έχοντας ξεσπάσει η κρίση, τα νέα συμβόλαια δεν έφτασαν συνολικά ούτε στις 80.000. Αντίστοιχη «βουτιά» έκαναν και τα έσοδα του Δημοσίου από τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Το 2007 εισπράχθηκε 1 δισ. ευρώ, το 2008 περίπου 895 εκατ. ευρώ, περιορίστηκαν σε 603 εκατ. το 2009, σε 554 το 2010, σε 399 εκατ. το 2011, ενώ το περασμένο έτος τα έσοδα άγγιξαν τα 201 εκατ. ευρώ.

Είναι αδιανόητο επί 18 μήνες να μην μπορεί το οικονομικό επιτελείο να διατυπώσει ένα υπεύθυνο, σταθερό και ξεκάθαρο φορολογικό πλαίσιο, καθώς και ένα δημιουργικό πρόγραμμα ανάπτυξης και ανασυγκρότησης, την ώρα που τα ταμεία του κράτους έχουν ανάγκη από διατηρήσιμα έσοδα και η οικονομία από ξένες επενδύσεις. Οι συνεχείς αλλαγές των φορολογικών νόμων μάλιστα καταδεικνύουν το πόσα λάθη γίνονται, τα οποία στη συνέχεια προσπαθούν να τα διορθώσουν. Η αγορά βοά και βαρυγκωμά για ένα πολιτικό προσωπικό που στερείται πρωτοποριακών ιδεών ανάπτυξης χωρίς χρήματα και για την κραυγαλέα απουσία εμπειρίας της πράξης. Με ελάχιστες εξαιρέσεις είχαν καθηγητικές ή δημόσιες καριέρες αμειβόμενες από Δημόσιο χρήμα, χωρίς να εξεταστεί κατά τον διορισμό τους έστω εάν είχαν πετυχημένο ή μη επαγγελματικό παρελθόν.

Ένα ιδιαίτερα αρνητικό αποτέλεσμα της ακολουθούμενης οικονομικής πολιτικής είναι ότι 4 κορυφαίες ελληνικές βιομηχανίες έφυγαν από τη χώρα και από το Ελληνικό χρηματιστήριο, - η COCA-COLA στην Ελβετία, η S & B Ορυκτά  και η ΦΑΓΕ στο Λουξεμβούργο,  η ΒΙΟΧΑΛΚΟ στο Βέλγιο. Κάνουν roadshows και έξοδα  για να προσελκύσουν ξένους στην Ελλάδα, τη στιγμή που φεύγουν οι Έλληνες! Κανείς δεν έχει την ευαισθησία μιας παραίτησης.

Την ίδια ώρα, οι τράπεζες συνεχίζουν να μην δίνουν ρευστότητα στην αγορά, όχι γιατί δεν θέλουν αλλά γιατί δεν μπορούν. Την ίδια ώρα, η σχέση καταθέσεις/δάνεια είναι απαγορευτική, ενώ δεν λαμβάνονται μέτρα επαναπατρισμού κεφαλαίων και καταθέσεων, αφού οι προοπτικές παραμένουν θολές, παρά τα περιθώρια ανάκαμψης που έχουν δημιουργηθεί. Οι Τροϊκανοί αρνούνται για ηθικούς, δεοντολογικούς, φορολογικούς λόγους τον επαναπατρισμό αλλά δεν εξηγούν τον τρόπο και δεν προτείνουν  αποτελεσματικά εναλλακτικά μέτρα για να  έλθει η πολυπόθητη  ρευστότητα, ενώ εφαρμόσθηκαν με επιτυχία τέτοια μέτρα σε Γερμανία, Μ. Βρετανία, και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Η δυνατότητα της εφορίας κατάσχεσης τραπεζικών καταθέσεων χειροτερεύει το πρόβλημα τραπεζικής ρευστότητας.  Τα επιτόκια δανεισμού στις ελληνικές επιχειρήσεις είναι 7,5% -9,5% ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση 2,5%-3,5% και κανείς επίσημος Υπουργός δεν έχει πρόταση για να μπορέσουμε να ανταγωνισθούμε επί ίσοις όροις στην Ευρωζώνη των ίσων ευκαιριών στη θεωρία.

Είναι σαφές ότι οι τομείς του Υπουργείου Οικονομικών θα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν και να διασπαστούν σε διαφορετικά Υπουργεία, όπως για παράδειγμα το Υπουργείο Οικονομικών σε Υπ. Συντονισμού και Υπ. Φορολογίας, για την καλύτερη διαχείριση των κρίσιμων ζητημάτων που θα στηρίξουν την ανάκαμψη. Το Υπουργείο Φορολογίας να γίνει αυτόνομο συγχωνεύοντας το Υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε να επιχειρηθεί με θεσμικά και φορολογικά μέτρα η ανάπτυξη. Σε αντίθετη περίπτωση τα τυχόν προγράμματα θα πέσουν στο κενό παραμένοντας "εκθέσεις ιδεών", όπως είναι βέβαιο ότι θα αποδειχθεί και πάλι, εάν αξιολογήσουμε τους συντάκτες του κειμένου βάσει του παρελθόντος που θα επιχειρήσουν, διότι τους λείπει η εμπειρία και η γνώση από την πράξη.

Είναι εμφανές ότι λείπει ένα μεγαλόπνοο, σοβαρό και δημιουργικό σχέδιο ανάπτυξης, συμπληρωματικό στο μνημόνιο που θα αντισταθμίζει τις αρνητικές συνέπειες των περικοπών και θα οδηγήσει την χώρα στην πολυπόθητη ανάκαμψη. Λείπει η ικανότητα δημιουργίας υψηλής προστιθέμενης αξίας από το παρόν πολιτικό προσωπικό με κατάλληλες ιδέες ανάπτυξης, παρά την εξαιρετική προσπάθεια, υπερεργασία, υπερπροσπάθεια του Πρωθυπουργού, που όμως δεν επαρκεί μόνο αυτή.

Πως όμως θα έχουν αυτές τις ιδέες και θα δημιουργήσουν υψηλή προστιθέμενη αξία έργου, όταν δεν έχουν καν οι ίδιοι οι Υπουργοί και οι σύμβουλοί τους προηγούμενη προϋπηρεσία στο συνολικό αντικείμενο του Υπουργείου τους; Που είναι η ανάπτυξη που διακηρύττεται τόσα χρόνια; Εάν μπορούν ας μας το δείξουν αυτό το πρόγραμμα. Εάν είχαν δημιουργικές ιδέες θα τις εφάρμοζαν στο παρελθόν σε δικές τους επιχειρήσεις, που ποτέ, φυσικά, δεν αποτόλμησαν. Έπρεπε στις Υπουργικές θέσεις να είχαμε τους άριστους εκπροσώπους του λαού. Συνήθως οι ίδιοι και ενίοτε οι οικογένειές τους είναι αμειβόμενοι αμέσως ή εμμέσως από το Δημόσιο. Χωρίς να μιλήσουμε για το πάγιο αίτημα όλων των πολιτών που ζητούν να μην εργασθούν για 5 τουλάχιστον χρόνια μετά την υπηρεσία τους σε διεθνείς θέσεις όσοι διαπραγματεύονται ή διαπραγματεύτηκαν με την τρόικα. Ο βουλευτής κ. Μίμης Ανδρουλάκης έχει καταθέσει παρόμοια πρόταση εκφράζοντας την κοινή γνώμη. Έτσι θα σταματήσουν να έχουν την ανάγκη να κάνουν "δημόσιες σχέσεις" με τους δανειστές ή να δημιουργούν αυτήν την εντύπωση αντί για διαπραγμάτευση.

Ενδεικτικό των "στεγανών" που έχουν υψώσει με την οικονομία στο Υπουργείο Οικονομικών ήταν τα λόγια του κ. Στουρνάρα στη εκπομπή του κ. Πρετεντέρη:

«1) Τα επίπεδα φορολογίας στην Ελλάδα είναι κάτω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης
2) Οι Έλληνες πολίτες δεν υπερφορολογούνται
3) Δεν προσαρμόζουμε τις αντικειμενικές αξίες στις πραγματικές/εμπορικές διότι θα ανέβουν στο Κερατσίνι και στη Δραπετσώνα και θα υποχωρήσουν στα αριστοκρατικά Βόρεια Προάστια
4) Κόβουμε το επίδομα πολυτέκνων για να μην το λαμβάνουν οι πολύτεκνοι εφοπλιστές».

Είμαστε σε θέση να αντιπαρατεθούμε σε δημόσιο διάλογο για το λάθος αυτών των δηλώσεων. Ευελπιστούμε ότι ο Υπουργός θα δώσει την ευκαιρία στους πολίτες να αντιληφθούν το ορθόν σε δημόσια συζήτηση, πέραν από τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ που εξέφρασαν την αντίθεση τους.

Η εκπομπή μου "Η Οικονομία στο Επίκεντρο" εξειδικευμένη σε οικονομικά θέματα κάθε Παρασκευή στις 20:00 έως 21:00 στο Extra 3 είναι ανοιχτή οποτεδήποτε γι΄ αυτήν την γόνιμη αντιπαράθεση.

Συνοψίζοντας

Η χώρα θα πρέπει να επιτύχει ένα διατηρήσιμο όμως πρωτογενές πλεόνασμα με λογική φορολογία τα επόμενα χρόνια, ώστε να καταστεί υπολογίσιμος συνομιλητής απέναντι στους εταίρους της. Εάν θέλουμε να διαπραγματευτούμε μια ελάφρυνση χρέους, η οποία είναι απαραίτητη, ο Πρωθυπουργός πρέπει να ενεργήσει προς αυτές τις κατευθύνσεις με αποφασιστικότητα και επιμονή.

Δεδομένου ότι οι πολίτες δεν αντέχουν, διότι δεν έχουν την οικονομική και φυσική ικανότητα, να σηκώσουν άλλα βάρη, η κυβέρνηση πρέπει να καταρτίσει άμεσα ένα συμπληρωματικό με το μνημόνιο πρόγραμμα ανάπτυξης και ανασυγκρότησης, ενώ την ίδια ώρα να αξιοποιηθεί ο έλεγχος της Τρόικας από το ευρωκοινοβούλιο ώστε να σταματήσει αυτή η τακτική των «διαταγών».  Να διασπασθεί το Υπουργείο Οικονομικών σε Συντονισμού και "Αναπτυξιακής Φορολογίας", ώστε με φορολογικά και θεσμικά μέτρα (χωρίς δημοσιονομικό κόστος) να επιτύχουμε την ανάπτυξη και την ανασυγκρότηση. Όλοι ξέρουν άλλωστε ότι ο νυν Υπουργός δεν έχει χρόνο να ασχοληθεί με φορολογικές διατάξεις και εμπιστεύεται τους Συμβούλους του (που αποδεικνύεται ότι δεν έχουν την απαραίτητη επάρκεια), ενώ είναι ο Άρχων Υπουργός στο κυριότερο Υπουργείο και μόνο ο ίδιος έχει φορολογική νομοθετική δυνατότητα.

Να γίνει ανασχηματισμός με Υπουργούς στα κρίσιμα οικονομικά Υπουργεία και συμβούλους τους από τους άριστους της πραγματικής αγοράς με διατήρηση  των ικανότερων πετυχημένων μέχρι τώρα.

Είναι ανοησία η πρόβλεψη του μνημονίου που υπεγράφη και ψηφίστηκε ότι το ελάχιστο πρωτογενές πλεόνασμα το 2013 (με πρωτοφανείς και πρωτόγνωρες ελληνικές θυσίες των κουρεμάτων οικογενειακών προϋπολογισμών) μπορεί να διατηρηθεί και μάλιστα να αυξηθεί σε 1,5% το 2014, σε 3% το 2015, σε 4,5% το 2016. Είναι βέβαιο ότι θα πρέπει να γίνει αλλαγή των στόχων. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και λένε την αλήθεια. Το "με τα νεότερα μαθήματα" 4,5%  πλεόνασμα του ΑΕΠ αντιστοιχεί σε 9 δις μέτρα. Για να καταστεί σαφές το μέγεθος της ανοησίας, υπογραμμίζεται ότι στο Mexico της τεράστιας ανάπτυξης και των άριστων προοπτικών με 100 εκατ. κατοίκους εισρέουν κάθε χρόνο από ξένες επενδύσεις 40 δις. Είναι παράλογο στην Ελλάδα της ύφεσης να ζητούν μέτρα 9 δις που θα προέρχονται από τα 10 εκατ. κατοίκους. Όταν η οικονομία είναι σε ύφεση δεν στοχεύεις σε τόσο μεγάλους πλεονασματικούς προϋπολογισμούς. Είναι απίθανο να έλθουν στην χώρα μας τόσες ξένες επενδύσεις.  Το  πολύ  2-3 δις ετησίως. Να έλθουν οι "προστηθέντες σοφοί της Τρόικα" που αμείβονται πλουσιοπάροχα να φέρουν προτάσεις για λύσεις. Όμως και οι οικονομικοί επιτελείς της Κυβέρνησης να έχουν αφενός την καταλληλότητα ελέγχου των προτάσεων τους και αφετέρου την ικανότητα δημιουργικών προτάσεων. Όχι όπως έγινε. Σε αντίθετη περίπτωση, χωρίς κούρεμα του χρέους με στόχο 4,5% πλεόνασμα το 2016, η ανεργία θα φθάσει από 30% σήμερα στο 45% και η σωρευτική ύφεση από 25% σε 37,5% ή και περισσότερο. Τότε η πλήρης οικονομική καταστροφή για όλους μας θα συμβεί. Ευτυχώς που αυτοί οι όροι δεν μπήκαν στο τελευταίο επικαιροποιημένο μνημόνιο αλλά συμφωνήθηκαν στο προηγούμενο μνημόνιο της προηγούμενης Κυβέρνησης. Όμως οι Υπουργοί, όπως διαπιστώσαμε από συζητήσεις μας, δεν έχουν εναλλακτικό πλάνο αλλά κερδίζουν απλά τώρα πολιτικό χρόνο για να μεταπηδήσουν αργότερα σε άλλες θέσεις (ελληνικές ή ξένες) αμειβόμενες πάντοτε από Δημόσια χρήματα (ελληνικά ή ευρωπαϊκά κοινοτικά). Ας προσέχουν οι ενεργοί πολίτες.



Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου