Τρίτη 30 Μαρτίου 2010

Επιστολή ΣΜΕΧΑ προς το Υπουργείο Οικονομικών

Προς
Τον υπουργό Οικονομικών, κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου
Τον υφυπουργό Οικονομικών, κ. Φίλιππο Σαχινίδη

Κοινοποίηση:
- Πρωθυπουργό, κ. Γιώργο Παπανδρέου
- Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, κ. Θεόδωρο Πάγκαλο
- Υφυπουργό Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Μάρκο
Μπόλαρη
- Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Μιχάλη Καρχιμάκη
- κ. Δημήτρη Γεωργακόπουλο, Γενικό Γραμματέα Φορολογικών &
Τελωνειακών Θεμάτων
- κ. Ηλία Πλασκοβίτη, Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Οικονομικών

- Βουλευτές
κ. Χρήστο Αηδόνη,
κ. Παναγιώτη Ρήγα,
κ. Δημήτρη Τσιρώνη,
κ. Ευάγγελο Παπαχρήστο,
κ. Ιωάννη Αμοιρίδη

Αξιότιμοι κύριοι,

(1) Η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε προσπαθήσει προ τριετίας (το 2008)
να επιβάλει φόρο υπεραξίας στα κέρδη από μετοχές. Βέβαια ποτέ δεν
εφαρμόστηκε γιατί ήταν τεχνικά ανεφάρμοστος και ο ΣΜΕΧΑ το είχε
επισημάνει από την πρώτη στιγμή. Στην επιβολή του φόρου υπεραξίας
είχαν αντιδράσει έντονα και πολύ σωστά οι σημερινοί υφυπουργοί κκ.
Μιχάλης Καρχιμάκης και Μάρκος Μπόλαρης καθώς και οι βουλευτές
κκ. Χρήστος Αηδόνης, Παναγιώτης Ρήγας, Δημήτρης Τσιρώνης,
Ευάγγελος Παπαχρήστος και Ιωάννης Αμοιρίδης.
Υπενθυμίζουμε πως με ερώτηση στους τότε υπουργούς Οικονομίας και
Οικονομικών και Δικαιοσύνης έκαναν λόγο για «ρεσιτάλ κυβερνητικής
υποκρισίας». Ανέφεραν πως «ο φόρος υπεραξίας μετατρέπεται σε φόρο
μόνο για μικροεπενδυτές ενώ οι ισχυροί απολαμβάνουν ασυλίας μέσω
φορολογικών παραδείσων με την προστασία της διορισμένης διοίκησης
της ΕΤΕ». Έτσι χαρακτήριζαν το φόρο υπεραξίας που είχε επιβάλει η
προηγούμενη κυβέρνηση και που ποτέ δεν εφαρμόστηκε.
Επιπλέον έκαναν λόγο για φοροαποφυγή και ενδεχομένως ξέπλυμα
βρώμικου χρήματος από Έλληνες πελάτες της ΕΤΕ μέσω γνωστού
φορολογικού «παραδείσου» όπου εμφανιζόταν να διευκολύνει η
διορισμένη από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Διοίκηση της
Τράπεζας. Η Εθνική Τράπεζα δίνει τη δυνατότητα σε Έλληνες
οικονομικά ισχυρούς πελάτες της να ανοίγουν λογαριασμούς στη Νήσο
Γκέρνσεϊ της Μάγχης, γνωστό διεθνή φορολογικό παράδεισο και να
εκτελούν πλήθος χρηματοοικονομικών συναλλαγών, σε καθεστώς
αυστηρού τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου, δηλαδή σε καθεστώς
μυστικότητας! Μάλιστα, η διοίκηση της Εθνικής, με τις «ευλογίες» του
υπουργείου Οικονομικών, εμφανίζεται να έχει ξεπεράσει κάθε όριο
θρασύτητας στην παροχή υπηρεσιών… φοροαποφυγής, δεδομένου ότι τις
διαφημίζει πλέον ανοικτά σε Έλληνες πελάτες της, μέσω της επίσημης
ιστοσελίδας της, όπου δίνει στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση και
τηλέφωνα) καθ’ όλα… ελληνικά, για υπηρεσίες που παρέχονται από
θυγατρική της στο Γκέρνσεϊ.» Τα παραπάνω αναφέρονταν στη σχετική
ερώτηση που είχε κατατεθεί.
Τότε ρωτούσαν μεταξύ άλλων τον υπουργό Οικονομικών και τον υπουργό
Δικαιοσύνης:
«Πώς θα επιβληθεί με όρους φορολογικής Δικαιοσύνης ο φόρος
υπεραξίας στα εισοδήματα από χρηματιστηριακές συναλλαγές, όταν οι
μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες διευκολύνουν τους μεγάλους
κεφαλαιούχους για να τον αποφύγουν; Πάλι θα «πληρώσουν το
μάρμαρο» οι επενδυτές με μικρή οικονομική επιφάνεια και θα
αποφύγουν τις επιβαρύνσεις οι «μεγάλοι»;
Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει το Υπουργείο Οικονομικών για να
σταματήσει η «αιμορραγία» φορολογικών εσόδων με τη μέθοδο της
εξαγωγής κεφαλαίων σε φορολογικούς παραδείσους; Έχει εξετάσει
σοβαρά τα αυστηρά μέτρα που έχουν ληφθεί σε άλλες ανεπτυγμένες
χώρες (ΗΠΑ, Γερμανία, Βρετανία κ.α.);
Ποιο είναι το ύψος των κεφαλαίων που έχουν εξαχθεί στο φορολογικό
παράδεισο της Νήσου Γκέρνσεϊ μέσω της Εθνικής Τράπεζας και της
θυγατρικής εταιρείας-σφραγίδα που διατηρεί;»
Επιπλέον και ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Δραγασάκης είχε
καταθέσει ερώτηση στον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών για την
προσφορά από τράπεζες off shore τραπεζικών υπηρεσιών. Ανέφερε
σχετικά: «Ξένες τράπεζες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (είτε
μέσω καταστήματος, είτε μέσω αντιπροσωπείας) αλλά και ελληνικές
τράπεζες που έχουν ιδρύσει υποκαταστήματα σε περιοχές που έχουν
χαρακτηριστεί από τον ΟΟΣΑ και το ΔΝΤ ως «φορολογικοί παράδεισοι»,
προσφέρουν σε μόνιμους κατοίκους Ελλάδος, σειρά offshore τραπεζικών
υπηρεσιών. Σύμφωνα με τις πληροφορίες αυτές οι ελληνικές Τράπεζες,
με ηλεκτρονικές πλατφόρμες, κάνουν «booking» στο εξωτερικό και
εξυπηρέτηση είτε από την Ελλάδα είτε απ’ ευθείας από την αλλοδαπή.
Συχνά δε, η πρακτική αυτή διαφημίζεται και στους διαδικτυακούς
τόπους (internet sites) των εν λόγω τραπεζών».
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι προς την κατεύθυνση της
ισχυροποίησης των τραπεζικών ιδρυμάτων του εξωτερικού, της φυγής
κεφαλαίων από το εσωτερικό, της απομάκρυνσης των βραχυπρόθεσμων
επενδυτών (traders) από το χρηματιστήριο και
θα οδηγήσουν στο κλείσιμο ή θα μειώσουν δραματικά τις εργασίες των
χρηματιστηριακών εταιρειών, με αποτέλεσμα την αύξηση της ανεργίας
και τη μείωση των εσόδων του Δημοσίου. Κύριο μέλημα του ΣΜΕΧΑ στην
παρούσα φάση είναι η ανάπτυξη της χώρας και η δικαιοσύνη μεταξύ
όλων των επενδυτών που δραστηριοποιούνται στο ΧΑ. Καλούμε όλους
τους αρμόδιους να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να σταθούν στο
πλευρό μας.
Ο φόρος για την υπεραξία πρέπει να καταργηθεί.

(2) Ο ΣΜΕΧΑ προτείνει -ως ύστατη αλλά δικαιότερη λύση- την
καθιέρωση φόρου υπεραξίας και υποαξίας ταυτοχρόνως, οποίος θα
υπολογίζεται μία φορά στο τέλος κάθε έτους και το συνολικό αποτέλεσμα
από χρηματιστηριακές συναλλαγές θα προστίθεται στο εισόδημα ή θα
αφαιρείται αναλόγως αν υπάρχουν κέρδη ή ζημίες.

(3) Η φορολόγηση στα κέρδη που προέρχονται από συναλλαγές με
μετοχές του εξωτερικού, είναι εγκληματική. Τα κεφάλαια, όπως είναι
ευνόητο, πολύ εύκολα μεταφέρονται στο εξωτερικό και επενδύονται από
το εξωτερικό μέσω ξένων και ελληνικών τραπεζών της αλλοδαπής, όπως
πού σωστά τόνιζαν τότε οι νυν κυβερνητικοί αξιωματούχοι.

(4) Οι πωλητές χρηματοοικονομικών υπηρεσιών αμείβονται βάσει των
προμηθειών και όσο πετυχημένοι είναι στη δουλειά τους τόσο
περισσότερα βγάζουν. Δεν είναι μεγαλοστελέχη για να φορολογούνται τα
bonus τους με 90%. Ο ΣΜΕΧΑ προτείνει τη φορολόγηση με 90% των
ποσών που υπερβαίνουν τις 200 χιλιάδες ευρώ. H πρόταση μας συνάδει
και με τα αναφερόμενα στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου ότι
δηλαδή επιδιώκεται η φορολόγηση των υπέρογκων bonus λόγω της
παγκόσμιας νομισματικής κρίσης.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι στην διάταξη του σχεδίου νόμου και
προφανώς κατά λάθος αναφέρεται ότι φορολογούνται οι παροχές σε
χρήμα, οι οποίες όμως περιλαμβάνουν και την μισθοδοσία των
υπαλλήλων, την οποία δεν νομίζουμε ότι ο νομοθέτης θέλει να
φορολογήσει με συντελεστή 90%. Και αυτό γίνεται σαφές γιατί τόσο στην
εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου όσο και στην έκθεση του Γενικού
Λογιστηρίου του Κράτους, αναφέρεται ότι φορολογούνται οι πρόσθετες
αμοιβές των στελεχών. Θα πρέπει λοιπόν να συμπεριληφθεί στη διάταξη
η έννοια των πρόσθετων παροχών και όχι όλων των παροχών συλλήβδην.

(5) Τέλος για τα μερίσματα θα ήταν δίκαιο Έλληνες και ξένοι να
πληρώνουν τους ίδιους φόρους και όχι οι ξένοι 24% και οι Έλληνες
45%. Για το συμφέρον της οικονομίας και των μικροεπενδυτών άλλα και
για την τόνωση της μετοχικής ιδέας, η οποία συμβάλει στην ανάπτυξη
της οικονομίας ποσά μέχρι 25.000€ να απαλλάσσονται της φορολογίας
μερισμάτων.

Με εκτίμηση,

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΩΡΑΪΤΑΚΗΣ

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΙΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου